احتکار بخش اول

احتکار بخش اول

اختلال وابستگی به اشیاء

 

به قلم دکتر مخدومی

اگر نمی‌توانید از وسایل کهنه خودتان دل بکنید بخوانید تا نام بیماری‌تان را بدانید!

اگر نمی‌توانید وسایل کهنه خود را با خیال راحت دور بریزید و از نبود آن‌ها دچار اضطراب می‌شوید ممکن است دچار اختلال احتکار باشید.

جمع کردن تعداد زیادی از اشیاء، به وجود آمدن تدریجی خرت و پرت‌ها در محیط زندگی و ناتوانی در دور انداختن آنها، معمولا از علائم اولیه‌ی اختلال احتکار هستند که معمولا در دوران نوجوانی و سال های اولیه‌ی بزرگسالی خود را بروز می‌دهند. با افزایش سن فرد، او شروع می‌کند به اندوختن چیزهایی که نیازی به آنها ندارد یا فضایی برای‌شان وجود ندارد.

در میانسالی، علائم شدیدتر شده و درمان بسیار سخت‌تر خواهد شد. مشکلات ناشی از اختلال احتکار تدریجا بیشتر شده و تبدیل به یک رفتار پنهانی می‌شود. اغلب، جمع آوری خرت و پرت‌ها و تلنبار کردن آنها به جایی می‌رسد که توجه دیگران را هم جلب می‌کند. جمع شدن وسایل بی‌ارزش باعث می‌شود اتاق‌ها قابل استفاده نباشند.

بی‌اراده بودن، وسواس در انجام کارها، اجتناب از معاشرت با دیگران، امروز و فردا کردن و مشکل داشتن در برنامه ریزی و سازماندهی از ویژگی‌ها معمول افراد دچار اختلال احتکار است.

این اختلال یکی از شاخه‌های اختلال وسواسی اجباری است. اختلال احتکار می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های جسمی، پایین آمدن کیفیت عملکرد در بخش‌های گوناگون زندگی، فشار مالی و اقتصادی شود. اختلال احتکار بر روی روابط میان فردی به ویژه با اعضای خانواده تاثیر منفی می‌گذارد و فرد را از خانواده و دوستان دور می‌کند. احتکار چیزها در خانه باعث می‌شود برای کارهایی مانند آشپزی، نظافت، راه رفتن در خانه و حتی خوابیدن، فضای کافی باقی نماند. انگیزه‌ فردی که دچار اختلال احتکار است می‌تواند چیزهای گوناگونی باشد. برخی از افراد گمان می‌کنند که چیزهایی که گردآوری کرده‌اند بسیار ارزشمند است در حالی که چنین نیست.

برخی دیگر انجام چنین رفتاری را از دیگر اعضای خانواده‌شان می‌آموزند. پس اختلال احتکار می‌تواند زمینه‌ی روانی و ژنتیکی داشته باشد. برخی دیگر از افراد به چیزهایی که گردآوری کرده‌اند دلبستگی دارند و به گفته‌ی خودشان هر کدام از آن‌ها یاد و خاطره‌ای آرامش‌بخش را برایشان یادآوری می‌کند. کسانی نیز هستند که گمان می‌کنند چیزهایی که گردآوری کرده‌اند در روز مبادا به کارشان خواهد آمد و از آن‌ها بهره‌ می‌برند. برای درمان اختلال احتکار می توانید با روانشناسان ما در کلینیک روانشناسی صحبت کنید

 

۷ دیدگاه ها
  • آلاله
    نوشته شده در ۰۵:۵۷h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    خیلی ممنون

  • نازنین مهراندیش
    نوشته شده در ۰۶:۴۷h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    سپاس گذارم از مطالب آموزنده تان

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۳:۰۲h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

      خیلی ممنون . امیدواریم از آموزش های ما در کانال آپارات و اینستاگرام ما نیز استفاده نمایید .

  • حمید حرکت
    نوشته شده در ۰۶:۵۳h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    تشکر از اطلاعات مفیدتان
    چگونه میتوانم از جناب دکتر مخدومی مشاوره دریافت کنم در این مورد؟

  • نازنین مهراندیش
    نوشته شده در ۰۶:۵۸h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    سپاسگذارم از مطالب نهایت آموزنده ی تان

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۳:۰۱h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

      خیلی ممنون . امیدواریم در آینده نیز از مقالات ما استفاده نمایید.

  • لعیا فروتن
    نوشته شده در ۱۰:۰۲h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    چقدر عالی بود ، ممنونم
    ویدیو و پست مخصوص احتکارم تو پیج اینستا نگاه کردم عالی بود .

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو