احتکار بخش دوم

احتکار بخش دوم

اختلال وابستگی به اشیاء

به قلم دکتر مخدومی

اگر نمی‌توانید از وسایل کهنه خودتان دل بکنید بخوانید تا نام بیماری‌تان را بدانید! انگیزه‌ احتکار هر چیزی می‌تواند باشد ولی نتیجه‌ی آن یکسان است . خانه‌ی چنین کسانی بسیار شلوغ است و چیزهایی که گردآوری کرده‌اند را روی هم تلنبار می‌کنند . یکی از پیامدهای خانوادگی و اجتماعی اختلال احتکار این است که : اعضای خانواده به دلیل شرمندگی از شرایط خانه‌شان، در خانه مهمانی نمی‌گیرند. یافته‌های پژوهش‌ها نشان داده‌اند که: تنها یک سوم از بیمارانی که دچار احتکار هستند به دارو درمانی واکنش مثبت نشان می‌دهند.

برای دارو درمانی اختلال احتکار از داروهای ضدافسردگی بهره گرفته می‌شود. داروهایی مانند کلومیپرامین، پاروکستین ( پاکسیل ) ، فلووکسامین ، سرترالین ( زولفت ) و سیتالپرام ( سلکسا ) از خانواده‌ی SSRI ها . این داروها می‌تواند اختلالات وسواسی و اجباری را کنترل کند

ولی نمی‌تواند به طور کامل این اختلالات را درمان کند. برخی از روان‌شناسان در کلینیک روانشناسی بر این باورند که بهترین روش برای روان‌درمانی اختلال احتکار، درمان شناختی رفتاری یا CBT است. بسیاری از کسانی که به اختلال احتکار دچار بودند با این شیوه بهبود یافته و درمان شدند. روان درمانی ERP که نوعی روان درمانی شناختی-رفتاری است، روی قرار دادن فرد در معرض محرک ها و ممانعت از پاسخ، تمرکز می کند. به نظر می رسد این نوع درمان بهترین درمان برای اختلال احتکار است. روش دیگر برای درمان این است که به این افراد می آموزند که چگونه به درستی درباره مایملک خود فکر کرده و درباره آن تصمیم بگیرند. گروه‌ درمانی نیز یکی از روش‌هایی است که در بهبود اختلال احتکار موثر است اما باعث درمان کامل نمی‌شود.

 

۹ دیدگاه ها
  • ناهید
    نوشته شده در ۰۷:۱۷h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    خیلی مفید بود
    چگونه میتونم مشاوره بگیرم در این رابطه از جناب دکتر مخدومی و وقت ملاقات رزرو کنم؟؟

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۳:۰۱h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

      سلام خواهش می کنیم . شما می توانید از طریق سامانه ی رزرو وقت مشاوره ما در سایت و همین طور از طریق تماس با مرکز ما به شماره ی ۰۲۱۲۲۹۰۸۰۹۲ برای خود و اطرافیان خود وقت مشاوره بگیرید .

  • نرگس نیرومند
    نوشته شده در ۰۷:۳۷h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    تشکر از مطالب زیبای تان

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۲:۵۹h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

      خیلی ممنون از نظر خوب شما .

  • محمد حسابی
    نوشته شده در ۰۷:۴۰h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    تشکر از مطالب زیبای تان

  • mojtaba qasemi
    نوشته شده در ۰۷:۵۴h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    تشکر از مطالب آموزنده تون
    آیا احتکار ریشه در افسردگی دارد؟

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۲:۵۹h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

      سلام . فرد مبتلا به اختلال احتکار در اصل یک اختلال وسواسی دارد بزرگوار که ممکن است وسایلی را که دیگر کاربردی ندارند، به دلیل وابستگی احساسی به آن‌ها نگه‌دارند. نمی توان گفت رشته ی واحد و اصلی آن افسردگی است چرا که ممکن است فردی این وسواس را داشته باشد ولی لزوما افسردگی حاد نداشته باشد .

  • اریا تمدن زاده
    نوشته شده در ۱۰:۰۵h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

    بسیار ارزشمند بود ، احتکار خیلی اختلال بدی هست و حتی به زور هم شده نمیشه فرد رو از وابستگی که به اشیاش داره دور کرد .
    متاسفانه پدرم به شدت وسایل دور ریختنی رو جمع میکنه اصلا یه اتاق ۳۰ متری داریم فقط شده این وسایل بارها شده خودم رفتم وسایلش رو دور انداختم اما دوباره جمع کرده برگردونده به اتاق .
    نمیدونستم اسم این اختلال میشه احتکار .

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۲:۵۵h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

      سلام خیلی ممنون . شما می توانید برای رفع مشکل پدر محترمتان از طریق رزرو وقت مشاوره از سایت ما اقدام فرمایید .

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو