اختلال وسواس فکری_عملی

 اختلال وسواس فکری_عملی

به قلم استاد مخدومی

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) جز اختلالاتی است که اضطراب پایه اصلی آن را تشکیل می‌دهد. در این اختلال شاهد افکار ناخواسته‌ای که به ذهن هجوم می‌آورند. و همچنین رفتارهای مداوم و تکراری که فرد خود رو مجبور به انجام آن می‌داند هستیم.  افرادی که دچار آن هستند معمولا غیر منطقی بودن افکار و رفتارشان را درک می‌کنند. اما قادر به جلوگیری از آن نیستند.

به قسمت رفتاری این اختلال وسواس عملی و به قسمت ذهنی آن وسواس فکری می‌گویند. معمولا وسواس عملی برای از بین بردن وسواس فکری وسعت پیدا می‌کند. مثلا فرد دائم به این فکر می‌کند که دستش آلوده است و در عمل برای از بین بردن این فکر دائم دستش را می‌شوید. اما این کار او را آرام نمی‌کند و هربار با شدت قوی‌تری به سراغش می‌آید. و این همان چرخه باطل وسواس است که فرد را گرفتار می‌کند.

 

می‌توان این افراد را به چند دسته تقسیم کرد:

شستشو کننده‌ها:

این افراد درگیری ذهنی با آلودگی دارند و برای از بین بردن آن همیشه مشغول نظافت و شستشوی دست و بدن یا محیط اطرافشان هستند.

 

ذخیره کننده‌ها:

آن‌ها وقتی می‌خواهند چیزی را دور بیاندازند دچار اضطراب فکری می‌شوند که نکند در آینده به آن احتیاج پیدا کنند. این افراد چیزهایی که به آن احتیاجی ندارند را احتکار می‌کنند.

 

شکاک‌ها:

این افراد مدام به خودشان شک دارند و می‌ترسند اگر کاری را درست انجام ندهند مورد قضاوت دیگران قرار گیرند.

 

وارسی کننده‌ها:

این افراد مدام کارهایی که انجام داده‌اند را چک می‌کنند، مثل بستن در، چک کردن شیر گاز، بازرسی پنجره‌ها، مرتب کردن وسایل فردا و…

 

شمارش کننده‌ها:

نظم و ترتیب و برنامه ریزی مشخصه اصلی زندگی آن‌هاست. همچنین ممکن است در مورد اعداد، اشیا یا رنگ‌ها الگوهای خاصی در ذهن داشته باشند که رعایت نکردنش موجب اضطراب شان شود. دقت کنید صرفا داشتن افکار وسواس‌گونه به معنی ابتلای فرد به این اختلال نیست، خیلی از افراد عادی نظم و ترتیب و پاکیزگی را دوست دارند. و طبق آن عمل می‌کنند و از انجام آن بدون اینکه خللی در زندگی عادیشان به وجود آورد لذت می‌برند. اما این افراد از افکارشان به شدت مضطرب می‌شوند و عمل کردن به آن‌ها نه تنها لذتی برایشان ندارد که آن‌ها را بیشتر در عمق اختلال فرو می‌برد و همچنین زندگی روزمره‌شان را دچار دردسر می‌کند.

 

در جدیدترین طبقه بندی اختلالات روانی (DSM 5) اختلالات وسواسی به شکل زیر تقسیم بنده شده‌اند:

  1. اختلال وسواس فکری عملی

  2. اختلال بدشکلی بدن: تصور و درگیری فکری شدید که با نارضایتی از بدن و ظاهر فرد همراه است

  3. اختلال احتکار

  4. کندن مو

  5. کندن پوست

اگر فکر می‌کنید دچار این مشکل هستید نگران نباشید خوشبختانه کنترل این اختلال تا حد معناداری توسط پزشکان در کلینیک روانشناسی به انجام رسیده است. روان‌درمانی و در موارد شدید دارودرمانی می‌تواند به شما در غلبه بر این اختلال کمک کند. اثربخش‌ترین روان‌درمانی‌های برای این اختلال تا کنون رفتار درمانی و درمان‌های شناختی رفتاری بوده است و شما می‌توانید به کمک متخصصین از این روش‌ها استفاده فرمایید.

 

۱۰ دیدگاه ها
  • لعیا فروتن
    نوشته شده در ۱۹:۲۵h, ۳۱ فروردین پاسخ

    سلام
    من کلا ادم وسواسی بودم مطالب این مقاله خیلی کمک کرد یکم کمتر شدولی همچنان هست الانم که کرونا هست و معلومم نیست کی میده شدید تر شده وسواس قابل درمان ؟؟
    خیلی از عواقبش میترسم تا به حال پیگیری نکردم برای این مسئله .

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۵:۴۰h, ۰۱ اردیبهشت پاسخ

      سلام . بله البته که قابل درمان است هر چند در دوران کرونا بخشی از حساسیت ها طبیعی است . شما می توانید برای مراجعه به کلینیک ما از طریق رزرو وقت مشاوره در سایت ما وقت مشاوره بگیرید . تشکر

  • محمد صادق کیانی
    نوشته شده در ۰۴:۵۵h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

    سلام مقالاتتون خیلی جامع هست و همین طور خیلی خلاصه شده ارایه می شه ممنون

  • آناهیتا عنایتی
    نوشته شده در ۰۶:۰۶h, ۱۹ اردیبهشت پاسخ

    بسیار نکات ارزشمندی بیان کردید ، منتظر محتوا های بیشتر هستم بزرگواران

  • عاطفه دانشی
    نوشته شده در ۰۶:۵۶h, ۲۰ اردیبهشت پاسخ

    سلام،تشکراززحمات تیم فوق العاده تون
    عالی بیان کردید،اختلال OCDبسیارآزاردهنده است وفردمبتلا وحتی اطرافیانش رودرگیرمیکنه
    امیدکه بابهره گیری ازاطلاعات مفیدشماجامعه سالم وشادتری داشته باشیم

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۸:۰۸h, ۲۰ اردیبهشت پاسخ

      سلام بر شما خانم دانشی عزیز . تشکر از حمایت های همیشگی شما .

  • مهدی
    نوشته شده در ۰۷:۰۸h, ۲۰ اردیبهشت پاسخ

    من وسواس شدید داشتم که با مراجعه به مرکز شما الان داره کنترل میشه و رو به بهبودم امیدوارم درمان بشم خواستم از دکتر مخدومی و تیم حرفه ایشون تشکر کنم

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۸:۰۷h, ۲۰ اردیبهشت پاسخ

      سلام خیلی ممنون از شما . بسیار خوشحال میشیم مراجع کنندگان ما نظرات پر مهرشون را برای ما کامنت می گذارند و ما را دلگرم تر می کنند . امیدواریم حال دلتون همیشه خوب باشه .

  • نسرین نصرت طلب
    نوشته شده در ۰۶:۱۲h, ۳۱ مرداد پاسخ

    سلام و خداقوت:

    ممنون و سپاسگزار از مقاله پرمحتوا و مفیدتان. امیدوارم این مقالات مستمر بوده تا مرجعی باشد جهت کمک گرفتن در مواقع لزوم.مسلما در هر خانواده ایرانی فردی با بیماری وسواس درگیر می‌باشد و این مقالات می‌تواند راهنمایی باشد برای ایشان.
    منتظر مقالات مفیدتان درآینده هستیم.

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۹:۱۸h, ۰۲ شهریور پاسخ

      خیلی ممنون از نظر شما .

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو