اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی

تا به حال براتون پیش اومده احساس خستگی مفرط و بی نهایتی شما رو احاطه کرده باشه ؟ احساس گرفته بودن و یا خستگی غیر عادی گاهی زیاد عجیب نیست و بخشی از زندگی ما می تواند با مود پایین باشد ، اما اگر مدتی مدید هیچ چیزی بر روی شما تاثیر نداشته باشد و یا انگیزه ای در شما ایجاد نکند، می تواند دلیل اش این باشد که شما دچار اختلال افسردگی اساسی شده اید. مثلا اگر در گذشته زیر باران قدم زدن ، حال تان را خوب می کرد و هم اکنون این گونه نیست ممکن است اثرات و پیامد افسردگی باشد .

اختلال افسردگی اساسی به دلیل شیوع و بروز گسترده، سیر نسبتا مزمن دارد، در عملکرد های شغلی ، تحصیلی و روابط بین فردی، آسیب های اقتصادی و انسانی شدیدی بر جای می گذارد و به عنوان یکی از عمده ترین چالش های قرن حاضر در سطح جهان قلمداد می شود. خوشبختانه برای این بیماری درمان وجود دارد ؛ پس جای نگرانی نیست .

اختلال افسردگی اساسی چیه؟

  • اگر در طول دو هفته هر روز شما اندوهگین، گرفته و ناتوان باشید، می تواند به دلیل اختلال افسردگی اساسی باشد؛ اختلال افسردگی اساسی یک حالت بیماری است که شیوه تفکر و احساس شما را تغییر می دهد.
  • اگر شما دچار اختلال افسردگی اساسی باشید، عادی است که به سادگی خشمگین شوید و مشکل تمرکز داشته باشید و مدام فراموشکار باشید ، همچنین شما می توانید مشکل تصمیم گیری، اضطراب و بی خوابی هم در کنارش داشته باشید.
  • شما به طور کلی زندگی را می توانید سنگین و بی معنی احساس کنید ؛ از درون احساس تهی بودن کنید ، این عادی است که فکر کنید هرگز بهبود نخواهید یافت، حتی شاید یقین داشته باشید که همین طور خواهد شد .
  • شما ممکن است فکر کنید که در واقع آدم شکست خورده و بی ارزشی هستید و نگران از این هستید که اگر برای اطرافیان بگویید که حال واقعی تان چگونه است، واکنش آنان چه چیزی می تواند باشد!؟
  •  ممکن است این گونه احساس شود که شما تلاش می کنید حفظ ظاهر بکنید اما در پشت این ظاهر ممکن است که احساس فروپاشی به شما دست بدهد.
  • با وجود اینکه حال تان به این اندازه بد است اما خودتان نمی دانید که اختلال افسردگی اساسی دارید.
  • در مقابل یقین دارید که افکاری مانند بی معنی بودن و رنج و عذاب ؛ حقایقی درباره زندگی هستند و ممکن است هر کسی آن را احساس کند ، اما به یاد داشته باشید طول و مدت این احساس بسیار مهم است .
  • اختلال افسردگی اساسی باعث می شود که شما چیزهایی را که در زندگی در واقع دوست دارید فراموش کنید اگر چه ممکن است که برای لحظاتی چنین به نظر برسد.

درجه های گوناگون اختلال افسردگی اساسی :

اختلال افسردگی اساسی می تواند سطحی، معتدل یا عمیق باشد ، اگر اختلال افسردگی اساسی شما از نوع سطحی باشد، با وجود اینکه حالتان خوب نیست، اغلب قادر به اداره خود در امور روزانه هستید و از پس کارهای خود بر می آیید . اگر اختلال افسردگی شما معتدل باشد اداره امور روزانه مشکل تر است اما شما از عهده امور کاملا لازم بر می آیید.

در هنگام اختلال افسردگی اساسی عمیق شما به زحمت می توانید از بستر خود برخیزید. کارهای ساده ای مانند تلفن کردن به کسی یا چک کردن ایمیل و شبکه های اجتماعی را انجام دهید ، در این حالت به نظر می رسند که ممکن نیست از عهده انجام آنها برآیید. این اختلال می تواند در هر سنی ظاهر شود اما در هنگام شروع بلوغ افزایش چشم گیری دارد. همچنین بنا بر گزارش هایی در ایالت متحده، وقوع این اختلال در سن 20 تا 30 سالگی به اوج خود می رسد، روند اختلال افسردگی در هر فرد کاملا متفاوت است. گاهی شخصی با چند نشانه کوچک دوسال درگیر است و شخصی با داشتن نشانه های فراوان فقط دو ماه درگیر است، اما متمایز کردن افرادی که در طول تشدید بیماری افسردگی مزمن برای درمان مراجعه می کنند از آن هایی که نشانه هایشان به تازگی ایجاد شده است، اهمیت دارد . اختلال افسردگی اساسی به ویژه همراه با ویژگی های روان پریشی، می تواند به اسکیزوفرنی نیز تبدیل شود، تغییری که خیلی رایج تر از برعکس آن است.

[aparat id=’vfqIU’]

با وجود تفاوت هایی که بین جنسیت ها در میزان شیوع اختلال افسردگی وجود دارد ، چندان تفاوت آشکاری در روند و پاسخ به درمان بسته به جنسیت وجود ندارد ، با این حال چند تفاوت در نشانه وجود دارد :
 احتمال پرخوابی و پرخوری در افراد جوان تر بیشتر است .  نشانه های مالیخولیایی در افراد مسن تر شایع تر است .  احتمال خودکشی در میان سالی و اواخر زندگی کاهش می یابد

[aparat id=’jaWD8′]

ما  کمک تان می کنیم تا حال خوب کسب کنید  . اگر فکر می کنید که شما هم همین علائم را دارید و دچار اختلال افسردگی اساسی هستید باید تحت درمان قرار بگیرید. اگر می پذیرید که نیاز به مراقبت پزشکی دارید از اطرافیان خود کمک بگیرید که به خدمات درمانی و پزشکی تلفن کنند. اگر حال تان چنان بد است که افکاری مانند خودکشی به سرتان زده نباید منتظر بمانید بلکه بی درنگ باید در یک اورژانس روانپزشکی تقاضای مراقبت های درمانی کنید . از آنجایی که درمان های روان شناختی، دارای حداقل عوارض ناخواسته هستند و دارو ها در درمان بیماری های روانی، زیاد موثر واقع نشده اند و بعد از قطع دارو میزان عود در آنها بالا می باشد،  نقش یک روان درمانگر به عنوان کسی که می تواند کمبود های عاطفی و حمایتی فرد بیمار را برطرف سازد با هیچ دارویی نمی توان جایگزین کرد، توجه به روان درمانی ها در درمان بیماران افسرده امری اجتناب ناپذیر می باشد . در طول چند دهه گذشته روش های روانشناختی متعددی برای درمان افسردگی به کار برده شده که از آن جمله می توان به رفتار درمانی، رواندرمانی بین فردی و شناخت درمانی اشاره کرد . درمان فراشناختی بیمار را به گسیختن نشخوارهای فکری، نگرش های منفی و کاهش تمایلات خود نظارتی غیر سودمند و ایجاد سبک های سازگارانه قادر می سازد .

هم زمانی اختلالات با افسردگی اساسی:

اختلالات دیگری که غالبا با افسردگی اساسی روی می دهند عبارتند از:
  •  اختلالات مرتبط با مواد
  •  اختلال وحشتزدگی
  •  اختلال وسواس فکری-عملی
  •  بی اشتهایی عصبی
  •  پرخوری عصبی
  •  اختلال شخصیت مرزی

برای اینکه حالم بهتر شود چه کارهایی انجام دهم ؟

در صورت دچار بودن به اختلال افسردگی اساسی،توانایی مراقبت از خود دشوار است ، هرچقدر هم که دشوار باشد مهم است که بخورید و بخوابید. تلاش کنید که هر روز بیرون بروید، مثلا در حد اینکه به دور محله خودتان پیاده روی کنید تا باعث ترشح سرتونین شوید .  بهترین کار این است که از نوشیدن کافیین و الکل خودداری کنید ، حرف زدن با کسی، نوشتن یا گوش فرادادن به موسیقی می تواند یک روش دیگر برای این باشد که احساس کنید حال تان خوب است، یا دسته کم حالتان کمتر بد است. اختلال افسردگی اساسی اغلب بعد از مدتی خوب می شود اما ممکن است دوباره برگردد. آنچه که مهم است، این است که مداوای اختلال افسردگی اساسی پیش از موقع قطع نشود، حتی اگر شما احساس کنید که حالتان خیلی بهتر است.

[aparat id=’m5gCQ’]

غمگینی را با افسردگی اشتباه نگیرید :

این نکته را باید بدانید که دوره های غمگینی ممکن است برای هرکس به صورت گذرا پیش بیاید و نباید این دوره ها را به عنوان دوره افسردگی اساسی دانست مگر این که : ملاک های شدت و مدت ( یعنی در بخش عمده روز، تقریبا هر روز یا به مدت حداقل دو هفته) و ناراحتی یا اختلال قابل ملاحظه بالینی برآورده شده باشند .

شما تنها فرد دچار این مشکل نیستید …

افراد بسیاری بوده اند که گرفتار اختلال افسردگی اساسی بودند و بعد از آن نجات یافته اند. امروزه اختلال افسردگی یکی از معمول ترین دلایل مرخصی های استعلاجی است. در مرخصی استعلاجی بودن، به هیچ وجه نشانه ضعف یا شکست خوردگی نیست بلکه کاملا برعکس، دلیلی برای بازیابی انرژی های از دست رفته و باز آفرینی خودتان است . برای درمان این اختلال بهتر است به کلینیک روانشناسی

 

بدون دیگاه

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو