انگیزه فراتر از ضریب هوشی

انگیزه فراتر از ضریب هوشی

به قلم استاد مخدومی

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ضریب هوشی دانش‌آموزان، عامل تعیین‌کننده‌ی پیشرفت ریاضی آن‌ها نیست، بلکه نقش اصلی در این زمینه بر عهده‌ی انگیزه و عادات مطالعه است.

منظور از عادات مطالعه، روش درس‌ خواندن است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

این تحقیق توسط محققان دانشگاه‌های مونیخ و بیلفلد صورت گرفته است. «کومورایاما» محقق فوق دکترای روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا  می‌گوید:

در حالی که میزان ضریب هوشی در مراحل اولیه‌ی گسترش مهارت‌های ریاضی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، در مراحل بعدیِ گسترش این مهارت‌ها، انگیزه و عادات مطالعه نقش مهم‌تری دارند.

مورایاما و همکارانش اطلاعات مربوط به یک تحقیق ۶ ساله‌ی آلمانی را که در خصوص ارزیابی مهارت‌های ریاضی ۳۵۲۰ دانش‌آموز پایه‌های ۵ تا ۱۰ صورت گرفته بود بررسی کردند. آن‌ها به ارزیابی میزان  نقش انگیزه، عادات مطالعه و ضریب هوشی دانش‌آموزان در رشد ریاضی آن‌ها در یک دوره‌ی ‌۵ ساله پرداختند. نتایج بررسی نشان داد ضریب هوشی فقط در مراحل اولیه‌ی رشد مهارت‌های ریاضی، عاملی تعیین‌کننده است.

در مراحل بعدی این روند، منحنی یادگیری مهارت‌های دانش‌آموزان تابع انگیزه و عادات مطالعه‌ ی آن‌هاست. زمانی که آن‌ها احساس می‌کنند در این درس توانایی دارند فقط داشتن انگیزه‌های قوی درونی، به‌کارگیری مهارت‌هایی مانند حفظ کردن، توضیح دادن و ایجاد ارتباط با موضوعات دیگر می‌تواند به رشد ریاضی آن‌ها کمک کند. جالب این است که در این مرحله، رشد ریاضی دانش‌آموزان هیچ ربطی به ضریب هوشی آن‌ها ندارد که در درس‌های دیگر نیز صادق است.

 

 

 

۲ دیدگاه ها
  • محمد حسابی
    نوشته شده در ۱۲:۲۲h, ۳۱ فروردین پاسخ

    ولی انگیزه بدون ضریب هوشی هم به جایی نمی رسه. درسته؟

    هر دوتاش لازم و ملزوم همدیگه هستن فکر کنم

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۲:۵۰h, ۳۱ فروردین پاسخ

      مسلما متغییر های متعددی می تواند بر روی هم موثر باشند . در هر پژوهشی یک سری از این متغییر ها مورد بررسی قرار می گیرد .

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو