اهمیت و روش خلاصه‌نویسی

اهمیت و روش خلاصه‌نویسی

خلاصه‌ نویسی چیست؟ ما باید چه مطلبی را خلاصه کنیم؟ همه مطالب به نظرم در کنکور می‌آید؟ و یا خلاصه‌ نویسی در چه زمانی باید صورت گیرد؟ در دوره اول مطالعه و یا دوره‌های آتی؟

شاید از این نوع سؤالات در ذهن شما خطور کرده باشد. برای پاسخ به سؤالاتی که مطرح می‌شود، در ابتدا کارکرد ذهن را در یادگیری مطالب با مثالی ذکر می‌کنیم و اینکه خلاصه‌ نویسی در یادگیری مباحث چه تأثیر به سزایی دارد. لیوان پر آبی را در نظر بگیرید، در این لیوان، شن‌های زرد رنگ را می‌ریزیم، ابتدا لیوان زرد رنگ شده و سپس این شن‌ ها ته‌نشین می‌شود، پس از ته‌ نشین شدن شن‌ های زرد رنگ، شن‌های قرمز را می‌ریزیم، پس از مدتی ملاحظه می‌شود که شن‌های قرمز رنگ بر ر وی شن‌های زرد می‌نشینند.

حال شن‌های سبز رنگ را به داخل لیوان ریخته و مشاهده می‌شود که این‌بار شن‌های سبز بر روی بقیه شن‌ها می‌نشینند. ترتیب نشست مطالب در ذهن ما هم اینگونه است. به همین علت است که یادآوری مطالبی که یاد گرفته‌ایم، سریع‌تر صورت می‌گیرد. ما در مطالعه کنکور، در هر رشته ۲۸، ۲۹ و یا ۳۹ کتاب و به همین تعداد با جزوه و مجموعه‌‌های تست‌ّ‌های متعدد سروکار داریم.

مطالب باید دائماً در ذهن ما معلق شوند و یا به عبارتی، تدبیری به‌کار بندیم تا بنا بر اهمیت مطالب درسی در یک مدت کوتاه، مباحث را مرور کنیم. این جاست که به اهمیت خلاصه‌نویسی پی می‌بریم. چرا که مرور مباحث به صورت چکیده، زمان کمتری را نیاز دارد.

 

۲ دیدگاه ها
  • محمد صادق کیانی
    نوشته شده در ۰۵:۱۹h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

    تشکرات . من فیلم هایی هم می تونم از شما در مورد اهمیت و…. خلاصه نویسی ببینم؟؟؟

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۷:۳۶h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

      سلام بله البته . آموزش های ما در مورد نحوه ی مطالعه ی صحیح دورس و روش های مطالعه و … را از کانال آموزشی ما در آپارات می توانید استفاده نمایید . با تشکر

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو