اولویت بندی اهداف

اولویت بندی اهداف

به قلم استاد مخدومی

یکی از مهمترین گام ها در تنظیم برنامه، تعیین اهداف و اولویت‌بندی آن‌ها است.

در مقالات گذشته با اوصول ارزیابی هویت، علایق و انگیزه های خود آشنا شدید. حال زمان آن رسیده است که اهداف خود را پیش‌بینی و تنظیم کنید.

اهداف را معمولاً به سه دسته‌ی :

اهداف بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم می‌کنند.

این اهداف با توجه به فاصله زمانی، نسبت به یکدیگر تعریف می‌شوند:

هدف‌‌ های بلندمدت :

معمولاً‌ از دیگر هدف‌ها کلان‌‌تر است و رسیدن به آن‌ها در گروه زمانی نسبتاً‌ طولانی است؛

مثلاً قبولی در آزمون پایان سال می‌تواند هدف بلند‌مدت مد نظر قرار گیرد. هر چه هدف‌های بلند‌مدت دورتر باشند، کارهایی که برای رسیدن به آن‌ها باید انجام داد بیشتر است.

هدف‌های میان‌مدت:

فاصله زمانی کمتری نسبت به هدف‌های بلند‌مدت دارند؛

برای مثال قبولی در آزمون میان ترم،‌ می‌تواند هدف میان‌مدت نسبت به هدف بلند‌مدت معمولی در آزمون پایان سال در نظر گرفته شود.

هدف‌های کوتاه‌مدت:

آنهایی هستند که نسبت به بقیه هدف‌ها فوریت بیشتری دارند و انتظار دارید طی چند روز آینده یا نهایت در یک فصل محقق شوند. کسب نمره مناسب در امتحان ریاضی، موفقیت در مسابقه‌ی والیبال از جمله اهداف کوتاه‌مدت شما می‌باشند.

نکته دیگر این است که اهداف معمولاً‌ در راستای یکدیگر قرار دارند و اهداف کوتاه‌مدت از میان‌مدت از بلند‌مدت نشأت می‌گیرند؛ بنابراین، برای رسیدن به هدف‌های بلند‌مدت باید بتوانیم در هدف‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت،‌ عملکرد قابل قبولی را به نمایش بگذارید.

 

به مثال زیر توجه کنید:

هدف بلند‌مدت: موفقیت در آزمون پایان سال
هدف میان‌مدت: نمره‌ی قبولی در آزمون میان‌ترم
هدف کوتاه‌مدت: نمره‌ی قبولی در آزمون کلاسی

 

هر کدام از انواع هدف‌ها در هر فاصله زمانی که با شما قرار داشته باشند با توجه به فوریت،‌ ضرورت و اهمیت از اولویت متفاوتی برخوردارند؛

برای مثال بین اهداف کوتاه‌مدت شما، ممکن است موفقیت در آزمون ریاضی (به دلیل اهمیت و فاصله زمانی کمتر)، از شرکت در مسابقه‌ی والیبال مدرسه اولویت بیشتری داشته باشد. این در مورد اهداف میان‌مدت و بلند‌مدت نیز صدق می‌کند.

جدول زیر به شما کمک می‌کند، اهداف خود را تعیین و اولویت‌بندی کنید. به خلاف اهداف میان‌مدت و بلند‌مدت، اهداف کوتاه‌مدت به سرعت در حال تغییر هستند و باید همواره آن‌ها را اصلاح‌ کنید و تغییر دهید.

برای اینکه بتوانید جدول را اصلاح کنید، از مداد استفاده کنید. ابتدا اهداف را در سه دسته‌ی بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت بدون توجه به اولویت یادداشت کنید و سپس با گذاردن شماره در مربع مقابل هر مورد، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. ممکن است بین اهداف، چند هدف در اولویت یک و یا چند هدف به صورت هم‌زمان در اولویت دو قرار بگیرند. در این موارد نگران نباشید، تنظیم یک برنامه زمانی مناسب شما را در رسیدن به تمامی هدف‌هایتان یاری می‌دهد. علاوه بر تعیین هدف‌ها و اولویت آن‌ها، لازم است در مقابل هر هدف کارهای احتمالی را که برای رسیدن به آن لازم است، یادداشت کنید. این کارها می‌تواند در رده‌ی پایین‌تر، مثلاً‌ از میان‌‌مدت به کوتاه‌‌مدت، خود به عنوان یک هدف تعریف شوند.

 

 

۲ دیدگاه ها
  • محمد صادق کیانی
    نوشته شده در ۰۵:۲۰h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

    چه راهنمایی برای آموزش اولویت بندی برای من دارید ؟؟؟ از کجا می تونم بیشتر استفاده کنم؟؟

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۷:۳۲h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

      سلام بله می توانید از آموزش های ما در سایت اموزشی ما به نشانی drmukh.com استفاده نمایید . همین طور فیلم های ما را در سایت روانشناسی می توانید دنبال کنید .

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو