با آرامش ذهن از درد رها شو

آرامش ذهن

با آرامش ذهن از درد رها شو

مدتی بود درد امان  ام را بریده بود، من یک نویسنده بودم و در دفتر روزنامه کار می کردم و لازم بود هر هفته مقاله ای جدید یا خبری جدید چاپ کنم، ناتوانی که بر اثر دردهای مداوم در ناحیه دست و گردنم ایجاد شده بود من رو به فردی آسیب پذیر، حساس، عصبی و ناراحت تبدیل کرده بود . یکی از روزهایی که در جستجوی کتاب و مقاله ای در خصوص درمان مشکلاتم بودم با روشی جدید و نوین آشنا شدم، بارها به من گفته شده بود اگر فکرم رو مثبت کنم دردهایم تمام می شود اما برایم غیر باور بود درد جسمی چه ربطی به روان دارد!! تا این که خود به چشم دیدم، روان است که دلیل حال بدی تمام امراض است و وقتی روانت آرام باشد دیگر غمی نیست گوشی را در دستم گرفتم و مطالعه ام را آغاز کردم.

ای اف تی (EFT) چیست :

روش جدیدی است که در اواخر دهه نود میلادی، یک آمریکایی به نام گری کریگ رو بر پایه طب سوزنی ابداعش کرد و اساس آن، برطرف نمودن اختلالات انرژی بدن است. در این روش، برخلاف طب سوزنی، از سوزن خبری نیست و به جای آن بر بعضی از نقاط مهم بدن با سر انگشت ضربات ملایمی زده می شود، در همین زمان فرد بر روی مشکل و درد خود تمرکز می کند؛ احتمال موفقیت در این روش بسیار بیشتر از سایر روش هاست.

به هنگام اجرای ایی اف تی از دارو و مواد شیمیایی، جراحی یا بریدگی، کشیدگی یا انقباض عضلات، خبری نیست. بنابراین عوارض جانبی آن بسیار کم است و به ندرت کسی در اثر استفاده از آن مشکلی پیدا می کند،گستره کاربرد آن در انواع مشکلات روحی و ناراحتی های جسمی که ناشی از مشکلات روانی هستند ، می باشد. تخمین زده میشه که تاکنون بر روی بیش از یک میلیون فرد آزمایش شده و از عهده موارد گوناگونی از افسردگی و سردرد گرفته تا انواع حساسیت و ترک اعتیاد و کاهش وزن و حتی بهبود کارایی افراد در ورزش و تجارت برآمده است. هر بار استفاده از این روش فقط دو دقیقه وقت می گیرد و به علاوه از طرف خود فرد هم قابل انجام است. قابل استفاده به همراه دیگر روش هاست و می توان آن را با پزشکی تجربی، هیپنوتیزم و… ترکیب کرد و نتایج درمانی را تسریع و بهبود بخشید.

ئی اف تی حالت ساده و شکیلی از این روش ها است که هم افراد حرفه ای و هم افراد معمولی می توانند از آن در مورد طیف گسترده ای از مشکلات استفاده نمایند. عقل سلیم به شما می گوید که نباید منتظر بروز اثرات جانبی منفی ناشی از ئی اف تی باشید :

به دلیل اینکه …
هیچ عمل جراحی صورت نمی گیرد.
هیچ تزریقی وجود ندارد.
هیچ قرص یا ماده شیمیایی استفاده نمی شود.
بدن تحت فشار یا کشیدگی قرار نمی گیرد.

فقط چند روش به ظاهر بی ضرر، شامل زدن ضربات ملایم ، زمزمه کردن ، شمردن و چرخاندن چشم ها وجود دارد، تاکنون بیش از صد هزار تن از ئی اف تی استفاده کرده اند و تعداد اعتراضات خیلی کمتر از یک درصد بوده است.

با این همه یک نکته جالب هم وجود دارد، لزومی ندارد که این روش ها را باور داشته باشید تا برای شما مؤثر واقع شوند، بعضی ها به اشتباه نتیجه گیری می کنند . نتایج حاصل از ئی اف تی به علت این است که مردم آن را باور می کنند باید بگویم هرگز این گونه نیست. برخی افراد اعتقاد بر این دارندکه از بیمار می خواهند بارها وقایع دردناک احساسی را مرور کند ولی در ئی اف تی خاطره را در جای خود قرارداده و به علت اصلی می پردازیم، یعنی اختلال در سیستم انرژی بدن.

خواهید دید که در جریان استفاده از ئی اف تی ، از لحاظ احساسی رنج ناچیزی خواهید برد، تقریباً بدون درد است . از شما خواسته می شود که به طور خلاصه خاطره خود را مرورنمایید، ممکن است کمی ناراحتی داشته باشد، اما زیاد نیست. در واقع ، در روش ئی اف تی ، از ناراحتی های احساسی طولانی اجتناب می شود . این فقط یک نمونه از اختلاف قابل ملاحظه ئی اف تی با روش های متداول می باشد . برای درک بهتر می توانید جریان انرژی در بدن را با جریان انرژی دریک دستگاه مانند: تلویزیون مقایسه کنید، تا وقتی که جریان برق در دستگاه تلویزیون به صورت عادی جریان داشته باشد ، صدا و تصویر واضح خواهد بود.

ولی اگر پشت آن را باز کرده و با پیچ گوشتی دست کاری اش کنید چه؟

پیدا است که جریان برق را مختل می کنید و صدایی از آن بیرون نخواهد آمد و اگر هم صدایی خارج شود، صدایی مانند ززززت به گوش می رسد. در این حالت احساس ناخوشایندی ایجاد می شود، صدا و تصویر بهم ریخته می شود. وقتی مملو از احساس ناخوشایند باشیم،کاملا اتفاقی مشابه تلویزیون برای ما رخ می دهد، به همین ترتیب وقتی سیستم انرژی ما نامتعادل می شود ، ما هم یک ززززت الکتریکی در درون خود خواهیم داشت و این را با زدن ضربات ملایم که گاهی اوقات مهارت هنرمندانه ای لازم دارد برطرف می کنیم.

به همین سادگی جالبه نه!!
البته می دانم که چقدر ممکن است عجیب به نظر آید و باور آن تا چه حد سخت است اما شدنی است، دلیل اینکه حال بعضی افراد در اثر درمان با شیوه های معمولی روانشناسی بدتر می شود این است که به خاطرات اتفاق می پردازند و نه به دلیل اصبی که اختلال انرژی است.

روش کار ائی اف تی :

سر وکار داشتن از طریق الزام فرد به یادآوری دقیق یک خاطره ناگوار ، موجب اختلال بیشتر در سیستم انرژی می گردد، که این به معنی ناراحتی بیشتر ، و نه کمتر ، خواهد بود ، این کار می تواند مشکل را بدتر نماید و اغلب هم همین طور می شود . سیستم انرژی با زدن ضربات ملایم به طرزی مناسب متعادل شده و آرامش درونی جای احساسات ناخوشایند را می گیرد ، و درنتیجه شفای سریع اتفاق می افتد، چون به علت اصلی پرداخته شده. برگردیم به مثال خودمان زمانی که تلویزیون خراب شد شما همه قسمت ها را به صورت صددرصد تعمیر یا (تعویض) می کنید، همانطور که یک تعمیرکار هر قطعه الکترونیکی که می بیند مثل لامپ، تصویر ، مقاومت هوا ، سیم کشی ها، خازن ها را تعویض می کند. بدیهی است که تعویض صد در صد قطعات می تواند کمک کننده باشد اما تا حدی. چرا که اگر تلویزیون مجدد در جایی قرارگرفته باشد که مناسب نباشد، مجدد در امواج آن اختلالاتی ایجاد می شود و ممکن است دوباره خراب شود.

مراحل ائی اف تی :

برای انجام این روش به چهار مرحله نیاز است…

  • تصحیح
  • مراحل
  • روش نه گاموت
  • مجدد مراحل

بخش تصحیح :

در این بخش سیستم انرژی شما مثل میله های چوبی بولینگ مرتب تنظیم می شود . این مرحله نقش حیاتی در کل فرآیند دارد و سیستم انرژی را آماده می نماید تا بقیه بخش بتوانند کار خود را انجام دهند. از آنجایی که علت اصلی وارونگی روانی، افکار منفی می باشد ، تعجبی ندارد که تصحیح آن هم شامل عبارات تاکیدی خنثی کننده باشد مانند:
با وجود اینکه دچار…….. هستم ولی عمیقا و کاملا شخصیت خودم را قبول دارم.
با وجود اینکه دچار ترس از سخنرانی در جمع هستم ولی عمیقاً و کاملاً شخصیت خودم را قبول می کنم.
با وجود اینکه دچار سر درد هستم ولی عمیقاً و کاملاً شخصیت خودم را قبول می کنم.

نقطه دلریش و آرامش :

در بدن دو نقطه وجود دارد که از لحاظ ئی اف تی با هم فرقی ندارند و در سمت چپ و راست قسمت فوقانی قفسه سینه قرار دارند . برای پیدا کردنش کافیه در پایین گلو ، تقریباً در جایی که گره کراوات می تواند قرار داشته باشد ، یک فرورفتگی وجود دارد این نقطه در واقع در بالای استخوان جناق سینه است حدود هفت الی هشت سانتی متر به پایین – به سمت ناف – و کمی بیش از هشت سانتی متر به سمت چپ – یا راست – بروید . اکنون باید به سمت چپ – یا راست – قسمت فوقانی سینه رسیده باشید . اگر ، در این محدوده ، در دایره ای به قطر پنج سانتی متر با نوک انگشتان خود فشار آورید نقطه دلریش را می یابید، اگر این نقطه را به شدت بمالید دلریش کننده خواهد بود . مایع لنفاوی در این نقطه جمع می شود و اگر آن را بمالید مایع را پخش می کنید . خوشبختانه پس از چند بار مالیدن ، مایع متراکم شده کاملاً پخش شده و از آن پس دیگر احساس دلریشی نخواهید داشت.

بخش مراحل:

مراحل شامل زدن ضربات ملایم بر نقاط انتهایی مسیرهای عمده انرژی می شود و از طریق آن سیستم انرژی متعادل می گردد.

نکاتی راجع به زدن ضربات ملایم:

می توانید با هریک از دو دست ضربه بزنید ولی معمولاً انجام این کار با دست غالب مثلاً: اگر راست دست هستید با دست راست ، راحت تر است. با سرهر دو انگشت اشاره و میانی ضربه بزنید، چون بدین شکل ضربه به سطح وسیع تری وارد شده و نقاط مورد نظر را به راحتی شامل می شود. ضربات را محکم وارد کنید ولی نه آنقدر محکم که منجر به صدمه یا کبودی بشه و بر روی هر نقطه، حدود هفت بار ضربه بزنید . اکثر نقاط مورد ضربه در هر دو طرف بدن هستند، مهم نیست که به کدام طرف ضربه بزنید . به عنوان مثال می توانید به زیر چشم راست ضرباتی بزنید و سپس ، در حین اجرای مراحل ، زیر بغل چپ را ضربه بزنید.

بخش نه گاموت:

روش نه گاموت، عجیب ترین بخش فرآیند ئی اف تی است، هدف از آن تمرکز بیشتر مغز بوده و انجام آن از طریق چرخاندن چشم ها و زمزمه کردن و شمارش صورت می گیره. اگر چشم ها را بچرخانید بعضی قسمت های مغز از طریق اعصاب ارتباطی تحریک می شوند و همچنین بخش سمت راست مغز ( بخش خلاقیت ) در زمزمه کردن یک آهنگ و بخش سمت چپ آن ( بخش حسابگر ) در شمارش اعداد درگیر هستند.

بخش چهارم مراحل ( دوباره ):

دقیقاً مشابه بخش دوم یا مراحل است، اگر دستور اساسی را یک بار حفظ کنید تا ابد در خاطر شما می ماند و می توانید آن را در مورد تعداد نامحدودی از مشکلات روانی و جسمی به کار بگیرید و از اغلب آنها رهایی یابید.

سخن پایانی:

به کار بردن ئی اف تی ساده است،کافی است دستور اساسی یک دقیقه ای را به همراه جمله تاکیدی تصحیح و عبارت یادآوری به سوی مشکل خود جهت گیری کنید و سپس آن قدر آن را تکرار کنید تا مشکل از بین برود. به کمک این فرآیند با پشتکار ، می توانید سیستم اعصاب خود را مجددا سازماندهی کنید، بارهای ترس ، خشم ، غم ، افسردگی و سایر احساسات ناخوشایندی را که باعث می شود انسان در زندگی خود تجربه کند رها شوید و خاطرتان را آسوده سازید.

برگرفته از کتاب : تکنیک رهایی ذهن _گری کریگ / ترجمه: فرهاد فروغمند.

نوشته آناهیتا عنایتی

 

بدون دیگاه

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو