حرف زدن با خودمان چه فایده‌ای دارد؟

حرف زدن با خودمان چه فایده‌ای دارد؟

به قلم استاد مخدومی

گفتار درونی با صدای بلند را در کودکان حین بازی کردن به وفور می‌بینیم. جملاتی مثل :

“برم آب بیارم”،

“می‌خوام بخوابم”،

“تلویزیون رو روشن کنم”،

“عروسکم رو بخوابونم”…

همه این جملاتی که به وسیله کودک با صدای بلند از آن‌ها می‌شنویم گفتار درونی است. اما اینکه ما بزرگسالان با صدای بلند تصمیم‌های خود را بیان نمی‌کنیم به معنای نداشتن گفتار درونی است؟ قطعا خیر، حتما برای شما هم پیش آمده که به قول معروف در دلتان با خود صحبت کنید.

اما این گفتگوی درونی در دلتان اتفاق نمی‌افتد در ذهنتان است و مغز آن را هدایت می‌کند. اما این کار چه فایده‌ای دارد؟

چه کمکی به ما می‌کند؟

قبل از پرداختن به این سوالات تاریخچه تحقیقات مربوط به گفتار درونی را مرور می‌کنیم. پیاژه و ویگوتسکی دو روانشناسی هستند که در این باره نظریه پردازی کرده‌اند اما نظرات متفاوتی درباره گفتار درونی دارند. پیاژه معتقد بود گفتار درونی یک نقص است و هرچه کودک بزرگ‌تر و از نظر عقلی پخته‌تر شود به تدریج از بین می‌رود.

اما ویگوتسکی ثابت کرد گفتار درونی نه تنها نقص نیست بلکه جز مراحل مهم رشد به حساب می‌آید و هرگز در بزرگسالی از بین نمی‌رود فقط بی صدا می‌شود. امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند در مواقع استرس‌زا یا حل مساله گفتار درونی شدت می‌گیرد. حتما خودتان تجربه کرده‌اید که وقتی از چیزی مضطرب هستید جملات و افکار به سرعت از ذهنتان می‌گذرند.

یادتان باشد گفتار درونی نقش هدایت کننده‌ای در حل مسائل دارد. دانشمندان ثابت کرده‌اند افراد باهوش از گفتار درونی بیشتری استفاده می‌کنند همچنین هرچقدر استفاده و کنترل آن بیشتر باشد مهارت‌ها را راحت‌تر می‌آموزیم و بهتر هیجاناتمان را کنترل می‌کنیم.

 اما ما چقدر آن را کنترل و به طور مفید از آن استفاده می‌کنیم؟ اگر شما آدم منفی بافی باشید مانند آن است که یک نفر دائم در ذهن شما غر و لند می‌کند. تصور کنید هم خانه‌ای دارید که دائم می‌گوید چقدر زشتی، فایده ندارد، از تو بدش می‌آید، بخواب، از تو بهترند، الان وقتش نیست، با اون‌ها حرف نزن اون‌ها از تو بد می‌گن، لباست بهت نمیاد عوضش کن، یه روز گند دیگه شروع شد، خیلی بدشانسی…. آیا شما حاضرید با چنین هم‌خانه‌ای زندگی کنید؟ حتما می‌گویید نه اما اگر آدم منفی بافی هستید سال‌هاست این کار می‌کنید!

حال تصور کنید دوستی دارید که دائم به شما می‌گوید چقدر زیبا شدی، این‌بار حتما می‌تونی، همه تو را دوست دارند، چه روز خوبی داری، چقدر بشاش و پر انرژی هستی، تلاشت رو بکن، خسته نیستی، مثل همیشه لباسات قشنگن، کارت رو عالی انجام دادی… داشتن چنین دوستی یک نعمت بزرگ است و ما به راحتی می‌توانیم با کنترل گفتار درونیمان این دوست را پیدا کنیم. اما قبل از آن لازم است هم‌خانه غر غرو قبلی را بیرون کنید! از همین امروز شروع کنید، به محض این‌که شروع به حرف زدن کرد رویتان را برگردانید و با دوست خوش صحبتتان گفتگو را آغاز کنید!

۳ دیدگاه ها
  • ناهید تبریزی
    نوشته شده در ۱۲:۵۱h, ۳۱ فروردین پاسخ

    آقای دکتر یکی از دوستای من از وقتی پسر کوچکش فوت کرده، مدام با خودش صحبت می کنه.
    مشاوره می تونه حالشو بهتر کنه؟
    خیلی نگرانشم.

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۲:۵۵h, ۳۱ فروردین پاسخ

      بله حتما . ایشان می توانند از طریق سامانه ی رزرو وقت مشاوره سایت ما با مشاورین ما جلساتی را بگذرانند و برای بهبود سلامت خود تلاش نمایند . حتما مرکز ما را به دوستتان معرفی نمایید.

  • عاطفه دانشی
    نوشته شده در ۲۰:۱۱h, ۲۶ اردیبهشت پاسخ

    گفتاردرونی ازذهن ناهوشیارمیاد ومطابق نظریه کوه یخ ،حجم عظیمی ازساختارذهن به قسمت ناهوشیار(نا خودآگاه)تعلق داره وبه هرآنچه که زیادفکرکنیم وراجع بهش صحبت کنیم درآینده ای نه چندان دوربه واقعیتی دردنیای بیرونمان تبدیل میشود چه خوبه همواره همه ماروی افعال+کارکنیم🌹مرسی ازشماتیم بی نظیرکه بهترین مطالب روبرای مامنتشرمی کنید🙏🏻😍

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو