حواس پرت ها بخوانند

حواس پرت ها بخوانند

حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خواندن ضروری و قطعی است. تمرکز حواس ، حالت ذهنی و روانی است که در آن حالت ، همه قوای حسی ، روانی و فکری انسان روی یک موضوع خاص متمرکز می شود و تمرکز حواس ضامن یادگیری و انجام صحیح کارها و رها شدن از خطرات احتمالی است.

انواع حواس پرتی

دو نوع حواس پرتی داریم :

۱ – حواس پرتی ذهنی و درونی

۲- حواس پرتی محیطی و بیرونی

 

۱- حواس پرتی درونی و ذهنی :

عبارتست از اندیشه هایی که موانعی برسرراه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می کنند که شامل مواردی از قبیل :

درد ، غم ، نگرانی ، گرسنگی ، تشنگی ، سردی و گرمی ، ترس و خشم و شادی میباشد.

۲- حواس پرتی بیرونی و محیطی :

عبارتست از آن چیزی که به محیط پیرامون فرد مرتبط میشود و یا تحرکات غیر عادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می شوند. مانند نور شدید، نور ضعیف، صدای بلند، روشن شدن رسانه ی صوتی و تصویری که ممکن است یرای تمرکز حواس مشکل ایجاد کنند. رها شدن از حواس پرتی و ایجاد تمرکز حواس در افراد مختلف فرق دارد و به حالت درونی، تجربه مکان و موقعیت آنها بستگی دارد. بعضی افراد می گویند که من آدم کاملا حواس پرتی هستم و بعضی می گویند نمی توانند تمرکز داشته باشم.

در حالیکه این فکر غلط است و هیچ کس نباید خود را فردی کاملا حواس پرت و فاقد تمرکز حواس بداند . بلکه بهتر است وقتی تمرکز حواس دچار اختلال شد بگوید. الان در این محیط حواس پرتی ام زیاد و تمرکزم کم شده است .پس حواس پرتی بیشتر حالت درونی دارد و به طبیعت خود فرد،  ویژگی ها دوحالات روحی و روانی و عادات فرد بستگی دارد. بی شک حواس پرتی بیرونی آسانتر از حواس پرتی درونی برطرف می شود.

پس می توان بدون توجه به عوامل محیطی مثل :

سرو صدای زیاد ، شلوغ بودن محیط و حتی داخل مترو ، سرویس و هنگام مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد. اما نمی شود در حال گرسنگی یا تشنگی زیاد ، نگرانی ، ناراحتی و دگرگونی فکر با تمرکز مطالعه کرد. مطالعات و تجربیات زیاد این موضوع را تاییدکرده که یک انسان می تواند در محل پرسر وصدا و ناآرامی با تمرکز و توجه کافی مطالعه کند.

 

بیشتر افراد به دلایل عمده زیر ، با عدم تمرکز فکر و حواس مواجه می شوند :

۱- رسانه های اجتماعی :

در ارتباطات جمعی و شبکه های اجتماعی ممکن است شما در یک روز بطور مثال کار خود را چندین بار قطع کنید و بسادگی با دوستانتان از طریق این رسانه ها ارتباط برقرار کنید و زمانی که بر سر کار خود باز می گردید مجبور باشید کمی از عقب تر ادامه دهید تا ذهنتان بتواند دوباره بر روی آن کار متمرکز شود.

راه حلی که پیشنهاد میشود این است که برای محافظت از افکار آزار دهنده که مدام در ذهن مرور می شوند آنها را بر روی کاغذ بنویسید. یک لیست از کارهای خانه، و یا کارهای دیگری که در برنامه دارید تهیه کنید. حتی کارهایی که می خواستید انجام دهید و نداده اید یا علل نا امیدی های خود و اتفاقات ناخوشایند را در یک دفترچه بنویسید. هنگامی که این افکار بر روی کاغذ می آیند، شما ممکن است بتوانید آنها را از ذهن خود خارج کنید.

2- انجام چندین کار مختلف با هم و در یک زمان :

تحقیقات نشان می دهدکه شما پس از هر تغییر کار تمرکز خود را بر کار از دست می دهید و زمان بیشتری برای انجام آن باید اختصاص دهید نتیجه نهایی این است که انجام سه پروژه به طور همزمان معمولا بیشتر از به تنهایی انجام دادنشان طول می کشد.

راه حلی که پیشنهاد می شود این است که تا جایی که ممکن است در صورتی که در حال انجام یک کار هستید به کار دیگری نپردازید، توجه خود را به یک کار معطوف کنید. اما می توان در کارهایی که چندان نیاز به تمرکز بالایی ندارند به انجام دو کار به طور همزمان پرداخت مثل مرتب کردن میز کار خود در حالی که با تلفن در حال صحبت هستید.

3- کسالت :

بعضی از کارها در طول روز وجود دارد که انجام آن همیشه برای شما جالب تر از مابقی هستند. انجام آن کارهایی که زیاد مورد علاقه تان نیست گاه می توانند سبب تحلیل انرژی و حواس پرتی شوند. پاسخ به تلفن و اینترنت و یا حتی گردگیری میز کار در این مواقع می تواند شما را از کسالت و گیجی در بیاورد.

راه حلی که پیشنهاد می شود این است که با خودتان قرار بگذارید که مثلا اگر دریک زمان معین بتوانید کارتان را انجام دهید می توانید 10 دقیقه استراحت کنید این استراحت می تواند شامل نوشیدن یک فنجان قهوه و یا قدم زنی کوتاه باشد.

4- استرس :

وقتی شما احساس می کنید در سرتان افکار زیادی دارید دچار نگرانی می شوید و نمی توانید به خوبی بر وظایف فردی تان تمرکز کنید

و اگر این استرس طول بکشد آسیب های بدی به بدن وارد می شود مثل :

شانه درد ،

تپش قلب،

سردرد

که همه اینها بر عدم تمرکز شما اثر می گذارد . راه حلی که پیشنهاد می شود این است که از یکی از تکنیک های کاهش استرس استفاده کنید. زمانی که دچار استرس میشوید نفس عمیق بکشید نفس عمیق ضربان قلب شما را کاهش می‌دهد . اکسیژن رسانی به بدن را بهتر کرده و فشار خون شما را کاهش می‌دهد و به طور موثر مشکلات سلامتی که می‌تواند حاصل استرس زیاد باشد را کاهش دهد.

 

5- افسردگی :

اکثر مردم داشتن غم و اندوه را به عنوان مشخصه ای از بروز افسردگی می دانند. اما تحقیقات ثابت کرده مشکل در داشتن تمرکز یکی ازعلائم شایع افسردگی است. اگر شما در داشتن تمرکز مشکل دارید و نیز احساس:

پوچی ،

ناامیدی ،

یا بی تفاوتی می کنید

شما ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

راه حل پیشنهادی این است که اگر شما فکر می کنید که ممکن است افسرده شده باشید اولین قدم این است که با یک دکتر یا مشاور صحبت کنید. افسردگی قابل درمان است. تحقیقات نشان داده داروهای ضد افسردگی و انواع خاصی از روان درمانی در درمان افسردگی موثر بوده است.

 6- خستگی

خستگی و کم خوابی می تواند بر تمرکز شما موثر باشد. تحقیقات نشان می دهد خواب بیش از حد یا کم تر می تواند تمرکز و حافظه کوتاه مدت شما را تحت تاثیر قرار دهد.
راه حل این است :

اغلب بزرگسالان نیاز به 7تا9 ساعت خواب در هر شب دارند.

به جای سوزاندن انرژی در شب ، خواب یک اولویت است.

خوابیدن به اندازه و به موقع کمک خواهد کرد شما در ساعات بیداری خود تمرکز بیشتری داشته و کار بیشتری انجام دهید.

همچنین ، توجه داشته باشید که در روز شما احساس هوشیاری بیشتری می کنید.

۱۰- گرسنگی

مغز نمی تواند بدون سوخت تمرکز کند،

بنابراین حذف وعده های غذایی به خصوص صبحانه یک عامل نداشتن تمرکز است.

تحقیقات نشان می دهد حافظه کوتاه مدت و تمرکز در زمانی که شما تغذیه ندارید کمتر است.

راه حل پیشنهادی این است که :

گرسنگی را با رساندن غذاها به مغز و داشتن یک منبع سوخت ثابت از بین ببرید.

همیشه صبحانه بخورید ،

خوردن منابعی با پروتئین بالا مثل پنیر و آجیل ،

کاهش در مصرف کربوهیدرات های ساده ( شیرینی ، ماکارونی ) ،

انتخاب کربوهیدرات های پیچیده ( غلات سبوس دار ) برای داشتن تمرکزلازم است.

11- دارو ها

متاسفانه ، برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی می تواند در داشتن تمرکز مداخله کند و این موضوع ممکن است در مورد سایر دارو ها نیز صدق کند. راه حل پیشنهادی : گفتگو با دکتر یا داروساز خود در مورد اینکه دارو و یا مکملی که مصرف می کنید ممکن است بر تمرکز شما موثر باشد بهترین راه حل می باشد. اگر به این نتیجه رسیدید که دارو بر تمرکز شما اثر دارد شما می توانید از پزشک خود در مورد عوض کردن نوع دارو یا مقدار مصرف آن سوال کنید. خیلی از عوارض داروها با جایگزین شدن داروی دیگر از بین می روند.

 

 

 

۳ دیدگاه ها
  • شاهین کرده
    نوشته شده در ۱۲:۰۵h, ۳۱ فروردین پاسخ

    سلام. مخلصیم.

    کلینیک شما دسترسیش راحته؟

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۱۲:۵۳h, ۳۱ فروردین پاسخ

      سلام دوست عزیز . بله . شما می توانید مترو میرداماد پیاده شوید و با ۱ دقیقه پیاده روی با کلینیک ما برسید . همین طور می توانید به بخش تماس با ما سایت مون مراجعه فرمایید و لوکیشن را دریافت کنید .ممنون

  • آناهیتا عنایتی
    نوشته شده در ۰۶:۲۷h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

    چقدر این مطالب به دردم خورد ، عالی بود .

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو