خودارضایی یا مستربیشن

خودارضایی یا مستربیشن

خودارضایی یا مستربیشن

در این مقاله به موضوع خودارضایی چیست ، دلایل خوارضایی و روش های کنترل آن می پردازیم . در روزگار قدیم حتی در گذشته های دور اختلال جنسی این طور تعریف شده است ، هرگونه اختلالی که منجر به ناهماهنگی و درنتیجه عدم رضایت از رابطه جنسی شود و نارضایتی در رفتار جنسی را به همراه داشته باشد ؛ جزیی از اختلالات جنسی است .

اختلالات جنسی بر اساس عوامل به وجود آورنده آن ، به چهار دسته عضوی ، روانی ، مخلوط و ناشناخته تقسیم می شوند.

خودارضایی یا مستربیشن (Masturbation )

از روش‌های ارضای میل جنسی است ، به عبارت دیگر، خودارضایی به تحریک جنسی مربوط می شود و فرد سعی دارد با برانگیختگی جنسی اندام های جنسی، نیاز های جنسی اش را رفع کند .

برای برانگیختگی ممکن است از دست‌ها ، انگشتان ، اشیاء معمولی و اسباب بازی های جنسی و … استفاده شود . مطالعات انجام‌ شده نشان داده‌ است که خودارضایی در هردو جنس مذکر و مونث در تمام سنین رایج است و تنها در نوع و روش آن تفاوت‌هایی وجود دارد. بر پایه پژوهش‌های انجام‌شده توسط آلفرد کینزی درباره شیوع خودارضایی، تقریباً صد در صد مردان و سه‌ چهارم زنان در دوره‌ای از زندگی خود ، دست به این کار زده‌اند .

خودارضایی در خلوت خصوصی یا با شریک زندگی، عموماً عملی طبیعی ، سالم و بخشی از لذت جنسی است و این روش در بسیاری از گونه‌های جانوری نیز چه آنهایی که در طبیعت آزادند و چه آنهایی که در بندِ انسان هستند مشاهده شده‌است .

دلایل خودارضایی:

بارداری می تواند در پاسخ های جنسی مردان در این دوران تأثیر گذاشته و باعث پیدایش یا تشدید اختلالات جنسی در مردان شود ؛ مطالعات نشان داده که در طول بارداری و حتی ماه ها پس از زایمان، تمایل به برقراری روابط جنسی کاهش یافته و میزان اختلالات جنسی نسبت به قبل از بارداری افزایش می یابد چرا که بانوان به دلیل زایمان و حتی مشکلات پس از زایمان مانند استرس ، افسردگی و حساسیت های بدنی شان تمایل و رغبت کمتری نسبت به رابطه جنسی دارند .
علاوه بر احساس لذت جنسی، خودارضایی برای رهایی از تنش‌های جنسی به ویژه در هنگامی که شریک جنسی در دسترس نیست انجام می‌شود ، دراین شرایط برخی مردان از روابط جنسی با فرد دیگری برای ارضاء نیازهای جنسی خود در دوران بارداری همسران شان استفاده می کنند و برخی دیگر نیز دچار انحراف جنسی به صورت سکس دهانی ، استمناء ، مقاربت آنال و … می شوند خودارضایی گاهی به منظور رفع اضطراب و رسیدن به آرامش صورت می‌گیرد ، در نوجوانان گاهی خودارضایی با هدف کنجکاوی در خصوص دستگاه‌های تناسلی و حتی دیدن برخی فیلم ها و تنها برای لذت زودگذر اجرا می شود.
همچنین گاهی با هدف پیشگیری از انتقال بیماری‌های آمیزشی یا بارداری این روش صورت می‌گیرد. گاهی در برخی نارسایی‌های جنسی توسط پزشک نیز استمناء تجویز می‌شود .

طبق یافته های انجام شده شایع ترین اختلالات جنسی در مردان قبل از بارداری همسرانشان، انزال زودرس و پس از آن ارضا جنسی در خواب و خود ارضائی جنسی ، نعوظ ناکامل ، عدم توانایی حفظ نعوظ در زمان فعالیت جنسی ، عدم تمایل به برقراری ارتباط جنسی و نرسیدن به اوج لذت جنسی که به ترتیب در اولویت های بعدی اختلالات جنسی قرار گرفته اند.

بر اساس آزمون آماری ویلکاکسون ، بین عدم تمایل به برقراری ارتباط جنسی، نرسیدن به اوج لذت جنسی و انزال زودرس مردان در قبل و حین بارداری همسران شان ارتباط آماری معنا داری وجود دارد .

برخی مطالعات نشان می دهد که مردان در مقایسه با زنان از وضعیت سلامت جسمی پایین تری برخوردار هستند و شاید بالا بودن شیوع اختلالات جنسی در مردان ناشی از توجه ناکافی وفراگیر مردان نسبت به امر سلامت خود در تمام زمینه ها باشد که این امر می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت جنسی آنان تأثیر بگذارد.

 

درمانگرهای جنسی،

گاهی خودارضایی را برای رسیدن به اوج لذت جنسی، به بیماران مؤنث توصیه می‌کنند ؛ تا به‌ عنوان مثال به ‌منظور بهبود روابط و سلامت جنسی، دریابند چه چیزی به ‌لحاظ جنسی برایشان لذت‌آفرین است و اینکه خودارضایی متقابل می‌تواند سبب رابطه جنسی اقناع‌کننده‌تر و صمیمت و نزدیکی بیشتری شود .

در بسیاری از محافل علمی سلامت ذهن و روان، عقیده بر آن است که خودارضایی، افسردگی تسکین داده و عزت نفس را بالا می برد .

 همچنین در شرایطی که یکی از دو زوج در رابطه‌شان، طلب سکس بیشتر می‌کند کمک‌کننده است و در این شرایط نوعی اثر متعادل‌کننده دارد و رابطه‌ای متوازن به ارمغان می‌آورد . وقتی فردی، زوج خود را در حین خودارضایی مشاهده می‌کند، می‌تواند بفهمد که چه روش‌هایی برای او لذت‌بخش است و دقیقاً چه نوع لمس‌کردنی برایش خوشایند است.

گاهی دخول به‌ خودی‌ خود، و به منظور تخلیه جنسی کافی، برای بسیاری از افراد غیرعملی یا ناراحت‌کننده است ؛ خودارضایی متقابل به زوج‌ها اجازه می‌دهد تا به میزان نیاز، از یکدیگر لذت برده و از لحاظ جنسی تخلیه شوند، بدون آنکه ناراحتی خاصی بروز کند یا خطرات مرتبط با سکس را تجربه کنند. اما افراط در هر چیزی می تواند خطر آفرین باشد و چیزی که همیشه انجام شود موجب عادتی زیان بار خواهد شد .

در ادامه به برخی از خطرات مستربیشن می پردازیم که می تواند عاقبت تلخی رقم بزند .

خطرات :

فروکردن اجسام در خود ، به‌منظور خودارضایی ، خطر گیرکردن و جا ماندن آن اجسام را به‌ همراه دارد و مردان و زنان هر دو ممکن است قربانی چنین خطری شوند و حتی در صورت استفاده از هرگونه وسیله جنسی آلوده هنگام خودارضایی یا استفاده مشترک از آن خطر انتقال و ابتلا به عفونت های مختلف و شیوع بیماری وجود دارد .

خود ارضایی خارج از کنترل یا اجبارگونه نشانه ای از یک مشکل هیجانی می باشد که نیازمند توجه و رسیدگیِ یک متخصص سلامت روان است تا راه‌حل درست را کشف کند و با تمرکز بر عامل ایجادکننده آن است بتواند سرکوبش کند. خودارضایی در نوجوانان موجب شکل‌گیری احساسِ تسلط بر تکانه‌های جنسی‌شان می‌شود و در رشد و تکامل دوران پیش از ‌بلوغ و بلوغ جنسی نقش دارد .

 نوزادان و کودکان نوپا با گوش یا انگشتان پاهایشان و آلت تناسلی‌شان بازی می‌کنند ، در واقع شیرخواران مذکر و مؤنث از حوالی سن ۱۵ تا ۱۹ ماهگی شروع به تحریک جنسی خود می‌کنند و از این کار حس خوبی می‌گیرند .  اگر چنین بازی‌هایی، تمام‌وقت و فراگیر شود، باید به دنبال یک علت زمینه‌ساز همچون تنش عصبی بود که سبب می‌شود کودک به دنبال کاری آرامش‌بخش باشد یا آنکه ممکن است اطرافیان واکنش زیاد از حد از خود نشان می‌دهند و چنین رفتاری در کودک، ناخودآگاه تشدید می‌شود .

مثلا والدین توجه کنند کودک در چه زمانی گوشه ای می رود و شروع به بازی با اندام جنسی اش می کند ! موقعی که شما سرش فریاد زدید یا مواقعی که ناکام از برآورده شدن خواسته اش مانده. تکرار و ادامه دار بودن چنین عملی احتمال بروز عفونت های قارچی را به ارمغان دارد و کودک ممکن است دچار بیش‌ تحریکی عصبی شده و به دنبال آرام کردن خود باشد یا آنکه دچار کم‌تحریکی عصبی، کسلی و یکنواختی باشد.

خودارضایی خارج از کنترل، در کنار بسیاری از عوامل و علائم دیگر، همچون شواهد پزشکی، داشتن اطلاعات جنسی نامتناسب با سن، بازی‌هایی با مفاد یا گرایش جنسی و رفتارهای اغواگرانه یا جلوتر از سن، ممکن است نشانه‌ای از سوءاستفاده جنسی از کودک باشد که لازم به بررسی است.

عوارض خود ارضایی :

خستگی و کوفتگی ،
تغییرات سریع خلق و خو ،
حساسیت بیش از اندازه و زود رنجی ،
کمردرد
بی نظمی هورمونی ،
ناتوانی زودرس ،
بی خوابی و بدخوابی . 

 

چگونه می توان از خود ارضایی دست کشید ؟

پرداختن به فعالیت های مختلف از جمله:
ورزش ،
مطالعه کردن ،
عدم استفاده از لباس های تنگ،
دور بودن از عوامل تحریک کننده
و ارتباط با جنس مخالف ،
تماشا نکردن فیلم های تحریک کننده .
پرهیز از افراط درخوردن مواد غذایی محرک،

مانند خرما، پیاز، مرچ، تخم‏ مرغ، گوشت سرخ شده و غذاهای چرب ، قبل از خواب مثانه تخلیه شود .

برای ترک خودارضایی بهتر است سعی کنید کمتر در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران باشید.

هرگاه مورد هجوم افکار جنسی واقع شدید، بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شوید و خودتان را به کاری سرگرم کنید ، مثلا با دوستان گفت و گو کنید ، مشارکت در برنامه های جمعی داشته باشید . تکنیک تلقین به شخص کمک می‌کند تا اراده‌ی خودش را تقویت کند و به خود بگوید که می‌تواند خودارضایی را کنار بگذارد.

قاطعانه برای ترک خودارضایی تصمیم بگیرید ، اگر قبلاً تصمیم به ترک خودارضایی گرفته بوده اید اما موفق نشده اید ، اراده شما تا حدی ضعیف شده است. در این صورت باید به خود تلقین کنید که اراده قوی ای دارید ، برای این کار موفقیت های خود در زندگی را در ذهن مرور کنید و مرتب به خود بگویید که من بسیار پر اراده هستم و تصمیم به هر کاری که بگیرم، آن کار را انجام خواهم داد .

 

 

۱۱ دیدگاه ها
  • آریا تمدن زاده
    نوشته شده در ۱۳:۵۱h, ۲۶ خرداد پاسخ

    خیلی مفید بود .
    دوران بارداری بانوان واقعا سخته

  • آناهیتا عنایتی
    نوشته شده در ۱۳:۵۲h, ۲۶ خرداد پاسخ

    چه مطالب ارزشمندی ممنونم از اگاهی رسانی

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۷:۰۲h, ۲۹ خرداد پاسخ

      خیلی ممنون از پیام محبت آمیز شما

  • سمانه روشن پژوه
    نوشته شده در ۱۳:۵۳h, ۲۶ خرداد پاسخ

    برای درمان خود ارضایی به دارو هم احتیاج میشه مثلاً با دارو درمانی افکار فرد رو کنترل کرد یا فقط با روان درمانی درمان میشه ؟

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۷:۰۲h, ۲۹ خرداد پاسخ

      سلام . ممنون از سئوالتون
      شما می توانید به شماره ۰۲۱۲۲۹۰۸۰۹۲ تماس گرفته و از مشاوره های ما در زمینه ی مسائلی از این قبیل استفاده نمایید .

  • سمانه روشن پژوه
    نوشته شده در ۱۳:۵۵h, ۲۶ خرداد پاسخ

    در خصوص مستربیشن بین نوجوانان بگید
    پسرم مدتی رفتارش عوض شده فکر کنم فیلم های نامناسب سنش دیده خیلی به روابط من و پدرش دقت می‌کنه و حتی سوال میپرسه
    چطور باهاش رفتار کنم ؟

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۷:۰۱h, ۲۹ خرداد پاسخ

      ممنون بابت سئوالتون . در مورد این موضوع پیشنهاد می کنیم با مشاوران ما از طریق تماس به شماره ۰۲۱۲۲۹۰۸۰۹۲ ارتباط برقرار نموده و همین طور پیشنهاد ما این است که از بسته های آموزشی ما در زمینه ی آموزش های مسائل جنسی کودکان و نوجوانان استفاده نمایید.

  • نگار عابدی
    نوشته شده در ۱۳:۵۶h, ۲۶ خرداد پاسخ

    خیلی مفید بود از همه مهم تر اینکه درمان مشکلات هم انتهای همه مقالات بیان می کنید
    آگاهی رسانی کاملی بود
    ممنون

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۶:۵۸h, ۲۹ خرداد پاسخ

      خیلی ممنون . خوشحالیم از مقالات ما استفاده می نمایید.

  • لعیا فروتن
    نوشته شده در ۱۳:۵۷h, ۲۶ خرداد پاسخ

    بسیار عالی و کاربردی

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۶:۵۷h, ۲۹ خرداد پاسخ

      تشکر بابت نظر شما

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو