راهکارهای کنترل اضطراب فرزندان توسط والدین در فصل امتحانات

راهکارهای کنترل اضطراب فرزندان توسط والدین در فصل امتحانات

به قلم استاد مخدومی

اضطراب امتحان، حالت تشویش، نگرانی و هیجان ناخوشایندی است که اغلب دانش آموزان و دانشجـویان در ایام امتحانات بدان مبتلا می شوند. گاهی این اضطراب با سردرد، سرگیجه، دل درد، حالت تهوع، تپش قلب و تنگی نفس نیز همراه می شود.

  1. شب امتحانی نباشند.

یکی از مسائلی که با نزدیک شدن به زمان امتحانات، موجب به هم خوردن آرامش دانش آموزان می شود موکول کردن تکالیف به این دوران است. اگر فرزند شما هم این عادت را دارد، قبل از هر کاری به سبک زندگی خودتان نگاهی بکنید.

2. مدیریت زمان را به او یاد بدهید.

دلشوره وقت کم آوردن برای درس خواندن یکی از موانع مهم یادگیری است که موجب دستپاچگی فرزند شما در شب امتحان می شود. برای اینکه او با چنین مشکلی مواجه نشود با مشورت خودش برنامه ای برای انجام کارهای مدرسه و پرداختن به کارهای دیگر طراحی کنید و او را با دزدهای وقت مانند فضاهای مجازی، تنبلی و … آشنا کنید.

     3. او را از شکست نترسانید.

استعداد تحصیلی دانش آموزان با هم فرق دارد . بنابراین انتظاراتی که از آنها می رود هم باید متفاوت باشد. برای مثال ممکن است فرزند شما در ریاضیات متوسط یا ضعیف باشد اما در درس های دیگر قوی باشد. در اینجا گفتن چیزهایی مثل «فلان همکلاسیت نمره قبلی اش مثل تو بود ولی آنقدر ریاضی خواند تا نمره عالی گرفت» و… فقط ترس و دلشوره او را بیشتر میکند.

     4. تلاش او را تشویق کنید .

بهتر است از گذاشتن سقف برای نمرات امتحانی فرزندتان که خیلی هم استرس زا است پرهیز کنید و به جای آن سعی کنید با توجه مثبت نشان دادن به تلاش های او، میزان تلاش و پشتکارش را بالاتر ببرید.

یکی از بهترین راه ها برای افزایش اعتماد به نفس این است که هر کس را با گذشته خودش که در طی آن بر موقعیت های پیچیده غلبه کرده است مقایسه کنید. برای مثال : اگر او در سال های گذشته موفقیتی در ورزش به دست آورده، خاطرات آن موفقیت را با او مرور کنید و به شکل صریح به او بگویید که او همان آدم توانمند قبل است و شما می دانید که اگر حالا هم تمام تلاشش را برای درس خواندن بکند ، مثل آن موقع دوباره موفق خواهد شد.

     5. غذای خوب، خواب خوب و تفریح لازم را جدی بگیرید.

این سه عامل در ایجاد آرامش جسمانی و روانی فرزند شما تأثیر بسیار زیادی دارند. ساعت خواب و بیداری او را تحت نظر داشته باشید و اگر احساس کردید در این موضوع دچار اختلال یا مشکل شده است، با پزشک مشورت کنید.

  1. رویای «اگه بچه بخواد درس بخونه…» را فراموش کنید.

درس خواندن یک کار فکری فعالانه است و به همین دلیل وجود یک محیط آرام که به فرزند شما فرصت تمرکز بدهد، ضروری است. فراهم کردن محیطی که هم از لحاظ فضای فیزیکی و هم از لحاظ روانی و عاطفی آرام باشد، تا حد زیادی می تواند استرس فرزند شما را کم کند.

  1. برنامه های جانبی را با کودکان هماهنگ کنید.

اگر فرزندتان ترجیح می‌دهد در این روزها مهمانی نرود و در جمع قرار نگیرد، این موضوع را به او تحمیل نکنید و بگذارید راحت باشد. چند روز است دیگر، می‌گذرد.

  1. با او همراهی کنید.

بچه های دبستانی نیاز دارند که شما در مرور درس ها به آنها کمک کنید. البته منظور این نیست که در تمام مدت درس خواندن، کنار آنها بنشینید و پا به پای آنها درس بخوانید بلکه منظور این است که روی عملکرد آنها نظارت داشته باشید و بعد از اینکه هر درسی را خواندند، در فضایی دوستانه و نه تهدیدآمیز از آنها درس بپرسید تا اگر اشکالی داشتند برای رفع آن به آنها کمک کنید.

اگر کودکتان اصرار دارد که درس‌هایش را خوب یادگرفته و آماده امتحان است، به او اعتماد کنید و فقط یادآور شوید که باید مسئولیت این صحبتش را بپذیرد.

گاهی اوقات کودکان بیشتر از چیزی که ما فکر می‌کنیم باهوش هستند.

  1. در مورد نگرانی های فرزندتان دقت کافی داشته باشید.

فریب ظاهر فرزندان را نخورید. گاهی آنها به خوبی آرامش را ظاهرسازی می‌کنند درحالی که درونی آشفته و نگرانی دارند. دوستانه از او درباره حس و حالش سوال بپرسید. اگر اصرار دارد که درباره‌اش صحبت نکند یا سعی می‌کند موضوع گفتگو را تغییر دهد یا اگر به سوالاتتان کوتاه تر از حالت عادی پاسخ می‌دهد. احتمالا سعی در مخفی کردن اضطرابش دارد و دقت و مراقبت بیشتروالدین را می‌خواهد.

 

 

۳ دیدگاه ها
  • آناهیتا عنایتی
    نوشته شده در ۰۶:۲۵h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

    سلام و درود
    تو دوران دبیرستان و کنکورم به شدت از محیط تاثیر میگرفتم اگر دوستام میگفتن این درس و این راه سخته خیلی سریع انرری منفی بهم قالب میشد
    اما با کمک های راهگشا دکتر مخدومی تونستم خیلی به این مسئله غلبه کنم و راحت تر با استرسم کنار بیام .
    عالی بود ، ممنون که کمکم کردید

  • حسن کرامت
    نوشته شده در ۰۷:۱۹h, ۰۸ اردیبهشت پاسخ

    سلام و ارادت سپاس از مقالات تون
    من چگونه میتونم وقت برای مشاوره بگیرم از شما؟

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۸:۰۳h, ۰۸ اردیبهشت پاسخ

      سلام بر شما . جهت گرفتن وقت مشاوره می توانید به شماره ی ۰۲۱۲۲۹۰۸۰۹۲ و همین طور مراجعه به بخش رزرو وقت مشاوره در همین سایت اقدام فرمایید .

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو