زیبایی در گرو آرایش و جراحی های عجیب

زیبایی در گرو آرایش و جراحی های عجیب

زیبایی در گرو آرایش و جراحی های عجیب

طی سال های متمادی همواره زیبایی ظاهری ستایش شده است؛ زیرا این تصور وجود داشته ،که زیبایی ظاهر ؛ معرف و نشانه زیبایی باطن است و این تصور که اگر خوشگل باشم قطعا تو دل برو تر خواهم بود هنوز هم در ذهن دختران و پسران ما این ذهتیا به قوای خودش باقی است .

علاقۀ ما به زیبایی در فطرت انسانی ما ریشه دارد :

بخش عمده‌ای زندگی روزمرۀ ما در تعامل چهره ‌‌به‌‌ چهره با افراد دیگر سپری می‌شود و این عاملی مهم است تا به زیبایی مصنوعی روی بیاوریم . در جامعۀ امروزی، همواره بر زیبایی و جذابیت فیزیکی تکیه شده و همه‌ساله مردم هزینۀ زیادی برای بهبود زیبایی خود با شیوه‌های موقتی مانند : آرایش‌‌کردن یا شیوه‌های دائمی ‌مانند جراحی های متنوع مثل پیشانی دوناتی ، گوش خری ، چشم گربه ای ، اُرتودنسی و … صرف می‌کنند.

شاید برای شما هم جالب باشه پیشانی دوناتی چگونه است ؟! آرایشی جدید به وجود آمده که فرد با تزریق مایع به زیر پوست پیشانی و باد کردن آن پس از چند دقیقه فشاری را با نوک انگشت بر روی قسمت وسط پیشانی می آورد و نقطه ای فرو رفته در آن ایجاد می شود که به دونات شبیه می شود ، افراد صرفا جهت داشتن چهره ای خاص برای ساعاتی در دورهمی ها و مهمانی ها تمایل به انجام این کار را دارند و با گذشت چند ساعت اثر باقی مانده بر روی پیشانی از بین می رود ، این عمل شاید برای لحظه ای خوشایند باشد اما عواقب بسیاری هم دارد که برخی افراد حاضر هستند امراض این مسئله را به جان بخرن و چهره ای خاص داشته باشند ، برای داشتن یک زندگی اجتماعی مطلوب انسان‌ها مایل‌اند چهره و بدنی متناسب داشته باشند ، در جامعۀ معاصر هنجارهای اجتماعی – فرهنگی این پیا‌م ‌محکم و منسجم را به زنان منتقل می‌کند که پذیرش و ارزش اجتماعی، بر ظاهر فیزیکی مبتنی است .

صنعت زیبایی به‌‌ طور کلی این ایده را ترویج می‌کند که زنان بدون لوازم و خدمات آرایشی کامل نیستند ؛ زنان دوست دارند چنین فکر کنند که ظاهر طبیعی آنها دوست‌ داشتنی نیست و لوازم آرایشی (محصولات، خدمات و جراحی) باید به تکمیل چنین احساسی کمک کند .
شدیدترین فشارهای اجتماعی – فرهنگی که بر نارضایتی از بدن تأثیر می‌گذارند، به‌وسیلۀ رسانه‌های گروهی تحمیل می‌شوند؛ این رسانه‌ها شامل رسانه‌های نوشتاری، سینما و تلویزیون‌اند ، تقاضای عمل زیبایی در غرب زیاد است؛ مانند کشیدن صورت، بزرگ‌کردن پستان‌ها و لیپوساکشن که عموماً به‌منزلۀ روش‌های اختیاری اجرا می‌شوند.

 

بیش از 106 میلیون عمل زیبایی در ایالات متحده آمریکا در سال 2011 انجام شده است که معمول‌ترین آنها لیپوساکشن، بزرگ‌کردن پستان‌ها، جراحی شکم و جراحی پلک بوده ، در ایران جراحی زیبایی بینی از اواخر دهۀ 60 شتاب روزافزونی گرفت که عمده مشتریان آن را زنان تشکیل می‌دادند؛ البته در سال‌های اخیر مردان هم به این وادی ورود پیدا کرده اند و خواستار جراحی زیبایی بینی هستند . خوب است کمی با آمار جراحی در ایران آشنا شویم : طبق آمار اعلام‌شده ازطرف انجمن تحقیقات راینولوژی (جراحان بینی) ایران، ایران یکی از کشورهایی است که فراوان‌ترین تعداد عمل جراحی بینی را در جهان دارد؛ جراحی‌های زیبایی بینی در ایران هفت برابر آمریکاست و سالانه بیش از 80 هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می‌گیرد. جراحی زیبایی به‌‌طور فزاینده‌ای جذاب است و مقاومت در برابر آن مشکل ؛ ازسوی دیگر، نمایش‌های بیش از حد تلویزیونی به‌منزلۀ عاملی برای تشویق به بومی‌ سازی جراحی زیبایی عمل می‌کنند و تقاضا زنان به‌صورت بدنی با فر‌می لاغر و خوش‌ ترکیب و برای مردان بدنی باریک و عضلانی رویایی شیرین است .

عوامل زمینه ساز برای جراحی زیبایی :

تصور زیبا نداشتن به بدن / فشار روانی / روابط اجتماعی و… است . چرا برخی تمایل به جراحی های زیبایی بیش از اندازه دارند ؟! یکی از اختلالات رایجی که باعث می شود برخی افراد بالای چندین بار جراحی زیبایی آن هم بدون هیچ علت جسمانی تنها به هدف زیباتر شدن انجام دهند می تواند اختلال بدریخت انگاری بدن باشد که یک اختلال وسواسی جبری است. این اختلال در عملکرد اجتماعی، تحصیلی و شغلی تداخل ایجاد می کند.

[aparat id=’hPvNA’]
برای مثال :
مراجعی به کلینیک ما مراجعه کرد که بالغ به 12 بار جراحی زیبایی انجام داده بود اما همچنان از چهره اش ناراضی بود و خودش را از نظرها پنهان میکرد و حتی در یک سال اخیر کار و حرفه اش را رها کرده بود آن هم به دلیل اینکه تمایل به جراحی دوباره داشت و تا زمان تغییر مایل به شرکت در هیچ مکانی نبود . وقتی دلیلش را پرسیدم گفت :
همیشه احساس میکنم زشتم تا به الان انواع جراحی های زیبایی رو انجام دادم گونه ام رو کشیدم ، ابروهام رو لیفت کردم بینی ام رو جراحی کردم و حتی این اواخر به فکر پیکر تراشی برای بار سوم افتاده ام ، دوست دارم خیلی زیبا باشم و کانون توجه دیگران قرار بگیرم زمانی که همکارانم درباره من صحبت می کنند خیلی خوشحال میشم اما این احساس خوشحالی ام زود گذره و خیلی زود فکر می کنم اصلا زیبا نیستم و دوست دارم از دیگران دوری کنم. یکی از اختلالاتی که همپوشی بـالایی بـا اخـتلال بـدریخت انگـاری بـدن دارد، اخـتلال اضطراب اجتماعی اسـت کـه بـا تـرس یـا اضـطراب قابـل ملاحظـه دربـاره یـک یـا چنـد موقعیت اجتماعی مشخص می شود که در آنها احتمال دقت نظر بـه بیمـار و تجزیـه و تحلیـل وجود دارد ، افراد مبتلا به اختلال بدریخت انگاری بدن، اضطراب اجتماعی بالایی دارند . اختلال بدریخت انگاری بدن (بدشکل انگاری بدن) یک اختلال روانشناختی است که ذهن فرد مبتلا مدام درگیر عیب و نقص در ظاهرش است که به نظر دیگران شاید آن عیب و نقص خیلی جزیی بوده یا حتی قابل تشخیص نباشد . فرد مبتلا به دلیل آن عیوب، احساس شرمساری و اضطراب کرده و از موقعیت‌های اجتماعی دوری می‌کند .

روانشناسان چگونه اضطراب را درمان می کنند؟

درمان اختلال بدریخت انگاری بدن ممکن است شامل درمان شناختی رفتاری و استفاده از دارو باشد ، در هر سنی احتمال ابتلا به اختلال بدریخت انگاری بدن وجود دارد ، ولی در نوجوانی و سال‌های اولیه جوانی هم در زنان و هم در مردان شایع است ؛ اگر فرد مبتلا علائم خفیفی از اختلال بروز دهد، باید به نوعی از درمان مشاوره‌ای به نام درمان شناختی رفتاری که هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی یعنی متد گروه درمانی برگزار می‌شود ،کمک گرفت . چنانچه شدت علائم در فرد متوسط باشند، ممکن است درمان شناختی رفتاری برای او تجویز شود یا استفاده از داروهای ضد افسردگی از دسته مهارکننده های بازجذب سروتونین اما اگر علائم شدیدتر بودند یا روش‌های درمان تأثیر نداشتند باید درمان شناختی رفتاری همزمان با استفاده داروهای مهارکننده های بازجذب انتخابی سروتونین انجام شود . این درمان به فرد مبتلا کمک می‌کند تا عواملی که علائم اختلال را تحریک می‌کنند را بشناسد و به آنها یاد می‌دهد چطور به طرز متفاوتی درباره علائم فکر کرده و عادت‌هایشان را کنترل کنند ، طی روند جلسات، فرد مبتلا و درمانگر او با توافق یکدیگر اهداف درمان را مشخص کرده و با هم برای رسیدن به آن کار خواهند کرد .

فرد مبتلا ممکن است این علائم را داشته باشد :

نگرانی زیاد درباره نقاط به خصوصی از بدن مانند صورت .
صرف زمان بسیار بالا برای مقایسه ظاهر خود با دیگران .
نگاه کردن مکرر به تصویر خود درآینه یا دوری کردن از آینه ها .
تلاش زیاد برای پنهان کردن معایب و صرف زمان بسیار زیادی برای شانه کردن مو، آرایش کردن و یا انتخاب لباس و …

علل اختلال بدریخت انگاری بدن :

علل ایجادکننده اختلال بدریخت انگاری بدن دقیقا شناخته شده نیستند، اما شاید به عوامل زیر بستگی داشته باشد .
ژنتیک : احتمال ابتلا به اختلال بدریخت انگاری بدن برای کسانی که در بستگان‌شان فردی مبتلا به این اختلال و اختلال وسواس جبری را دارند بالاتر است .
عدم تعادل شیمیایی در مغز :
تجربه تروماتیک در گذشته : اگر شخصی در زمان کودکی مورد اذیت و آزار، قلدری یا سوءاستفاده قرار گرفته باشد، احتمال ابتلای او به اختلال بدریخت انگاری بدن بالاتر است و حتی افراد دیگری که به اختلال بدریخت انگاری بدن مبتلا هستند مشکل سلامت روان یا اختلال دیگری هم دارند مثلاً اختلال وسواس جبری، اختلال اضطراب فراگیر .

کارهایی که برای کمک به اختلال بدریخت انگاری بدن مفید هستند :

برای برخی از افراد تماس گرفتن با گروه حمایتی یا عضو شدن در یک گروه حمایتی مفید بوده ، چون توانسته‌اند اطلاعات، توصیه و راهنمایی‌های عملی برای کنترل اختلال بدریخت انگاری بدن بدست بیاورند. تمرین‌های ذهن آگاهی می‌توان به افراد مبتلا در زمان احساس اضطراب یا افسردگی کمک کند و برای برخی از افراد هم دور هم جمع شدن با دوستان و خانواده یا انجام یک کار جدید مفید بوده و به آنها کمک می‌کند سلامت روانی‌شان را بهبود بخشند یه خاطر داشته باشید ریلکس کردن و تمرین‌های تنفس هم برای کاهش استرس و اضطراب می‌تواند بسیار مفید باشد .

[aparat id=’jaWD8′]

نوشته آناهیتا عنایتی

۲ دیدگاه ها
  • آناهیتا عنایتی
    نوشته شده در ۱۰:۲۱h, ۱۶ مرداد پاسخ

    چه ویدئو مفیدی

  • نگار عابدی
    نوشته شده در ۱۰:۲۱h, ۱۶ مرداد پاسخ

    عالی مثل همیشه

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو