فرآیندی هشت مرحله‌ای مطالعه موفق

فرآیندی هشت مرحله‌ای مطالعه موفق

به قلم استاد مخدومی

پر انرژی بودن:

پیش از مطالعه و یادگیری، باید پر انرژی باشد؛ یعنی سرحال و آماده‌ی یادگرفتن باشید و تا پایان مطالعه این حالت را حفظ کنید. با علاقه و انگیزه شروع کنید و با در نظر گرفتن هدف و دور کردن افکار مزاحم، مطالعه را آغاز کنید. اگر در ابتدا متوجه شدید حال و هوای مطالعه ندارید، با تکرار جملات انگیزشی در مدتی کوتاه، احساس شادی را در خود ایجاد کنید و آماده‌ی مطالعه شوید.

پیش‌خوانی:

همان مطالعه‌ی کلی مطالب است. ابتدا درس مورد نظر را مرور کنید و عنوان‌ها، نکات مهم، خلاصه‌ها، تصاویر و پویانمایی‌ها را از نظر بگذارنید. این نگاه کلی، حافظه را فعال برای یادگیری مطالب آماده می‌کند و موجب سازمان‌دهی فکری شما می‌شود.

خواندن:

سعی کنید مطالب را با دید جست و جوگرانه و انتقادی بخوانید. به هر عنوان یا سرفصلی که می‌رسید آن را به صورت سوالی در آورید و پس از مطالعه، به آن پاسخ دهید. توجه خود را به نکته‌ های اصلی و جزئیات مهم منعطف سازید و در صورت لزوم، سرعت خواندن خود را متناسب با آسانی و یا دشواری متن تغییر دهید.

خلاصه‌کردن:

در هنگام خواندن متون، از خلاصه‌ برداری غافل نشوید. خلاصه‌ نویسی به شما کمک می‌کند، مطالب نظام‌مند به خاطر بسپارید و برای مرور محدود آن‌ها به مطالعه مجدد متون نیاز نداشته باشید.

 

حل مسئله و تست آموزشی:

در انی مرحله سعی کنید درباره‌ی مطالبی که خوانده‌اید، بیندیشید و میزان فهم خود را از آن‌ها بسنجید. در صورتی که احساس می‌کنید یک قسمت درس را به خوبی نفهمیدید، دوباره به آن رجوع و مطالعه‌ی خود را کامل کنید.

 

مرور کردن:

وقتی که کل مطالب درس را مطالعه کردید، آن را بازبینی کنید. در این مرحله سعی کنید با نوشتن کلمه‌ ها و یا عبارت‌های کوتاه، شرایط یادآوری اطلاعات را در آینده مهیا سازید و نقاط ضعف برطرف می‌شود.

آزمون:

خودمحوری رقابتی پس از پایان برنامه، ارزیابی از برنامه‌ای که مطالعه کرده‌اید، «خود ارزشیابی» به عمل آورید. خود را در سطح‌های مختلف در یک درس ارزیابی کنید و از میزان پیشرفت خود در هر لحظه آگاه شوید و بعد از تایید کلی  باید در آزمون‌ های رقابتی با هماهنگی مشاور شرکت کرد.

جمع‌‌بندی:

جمع‌‌بندی آخرین مرحله‌ی مطالعه است. پس از مطالعه درس و در پایان آن مطالب را ذهن خود جمع‌بندی کنید.

 

 

۴ دیدگاه ها
  • مرضیه باقرنیا
    نوشته شده در ۰۵:۵۱h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

    جالب بود . مسلما به با دقت خوندن یک متن کمک زیادی می کنه

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۶:۴۰h, ۰۲ اردیبهشت پاسخ

      بله خیلی ممنونم از شما همراه گرامی

  • فرشته پارسا
    نوشته شده در ۰۸:۰۸h, ۰۷ اردیبهشت پاسخ

    سپاس گذارم از تکنیک های جامع و علمی شما
    بدون شک مهمترین اصل هدف است مطالعه یکی از مولفه های پشتکار است و پشتکار یکی از نیاز های مبرم و سازنده است در راستای کمایی کردن هدف

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۷:۱۷h, ۰۸ اردیبهشت پاسخ

      سلام خیلی ممنون از نکته شما .

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو