قلبم تیکه تیکه شده

شکست عشقی

قلبم تیکه تیکه شده

نیاز به عشق و تعلق، یکی از خصوصیات اصلی بشر است و یکی از اساسی ترین نیازهای انسان از کودکی تا پیری ؛ ما با عشق رشد خواهیم کرد و با عشق به آرامش می رسیم. روابط عاشقانه، بخش مهمی از زندگی اکثر جوانان را تشکیل می دهد؛ عشق یکی از حیرت انگیزترین و در عین حال می تواند، یکی از دردناک ترین هیجان هایی باشد که تجربه می شود. گاهی اوقات روابط عاشقانه به دلایلی از هم گسسته می شود و پایان رابطه عاشقانه یکی از دردناکترین حوادثی است که افراد می توانند در زندگی خود تجربه کنند و در اغلب موارد با درد های روحی و جسمی در آمیخته می شود.

در چنین موقعیتی که کوله باری از غم را تجربه می کنیم چه رفتاری باید داشته باشیم ؟!

به نظر می رسد کیفیت روابط عاشقانه نسبت به کیفیت روابط دیگر تاثیر بسیار قوی تری بر اعتماد به نفس افراد دارد ؛ افرادی که عشق رو تجربه می کنند احساس های خوشایندی نسبت به خودشون دارند و دنیا رو از زوایای زیباتری نگاه می کنند؛ خلاصه بگویم مجنون وار درگیر احوالات خوش هستند و هر اتفاقی که باعث نزدیک تر شدن به معشوق شود برایشان خوشایند است. در قافله عشق و عاشقی، دختران با داشتن روحیه حساس و لطیف به مراتب بسیار بیشتر از پسران آسیب های روانی ، اجتماعی ، گاه جسمی و بهداشتی می بینند، که بر زندگی شخصی، خانوادگی و سلامت جسمی آنان اثرات منفی بر جای می گذارد و گاه موجب از هم پاشیدگی زندگی آنان می شود . شکست عشقی، پس از پایان یافتن یک رابطه ی عاطفی در افراد به وجود می آید و عملکرد فرد را در حوزه های مختلف همچون تحصیلی، اجتماعی و شغلی، مورد تاثیر منفی خود قرار می دهد، افراد در این شرایط واکنش های غیرمنطقی نشان می دهند و همیشه به دنبال این هستند؛ چرا نشد ؟! چرا دوستم نداشت ؟! چرا منو نخواست ؟! من مگه چی کم داشتم ؟! و مدت زمان زیادی این نشانه ها و سوالات بی جواب در ذهن باقی می ماند.

ویژگی های شکست عشقی :

نشانگان شکست عشقی دارای چهار ویژگی کلیدی است:

  • برانگیختگی
  • اجتناب
  • یادآوری خودکار
  • کرختی هیجانی

در شرایط برانگیختگی فرد با علایم هیجانی و عاطفی اضطراب ، مانند احساس نگرانی، بی قراری و انتظار داشتن برای بدترین رویداد و حتی در مواردی مشکل در خواب همراه است.
در حالت اجتناب شخص به دنبال هرکوششی است تا از ، رویارویی با واقعیت شکست عشقی و هر نشانه ای که شکست عشقی را برایش تداعی می کند، دوری کند . همچنین افراد ممکن است به طور کلی از موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند، به مکان هایی که با معشوق رفته اند، نروند و گوشه نشین بشون.
در مرحله یادآوری خودکار ، عاشق دل خسته ، در برگیرنده افکار و خاطراتی است که می تواند به احساس ها و آشفتگی های ناخوشایند منتهی شود؛ در این شرایط فرد گریه های بی وقفه دارد و از همه چیز گله مند است.
کرختی هیجانی، به کاهش توانایی بعضی افراد در تجربه آتی احساس عشق ، پس از رخداد نشانگان شکست عشقی، اطلاق می گردد؛ فرد در این شرایط احساسی خنثی دارد، نه چیزی خوشحالش می کند و نه غمگین.

مطالعات حکایت از این دارند که دختران در شکست عشقی بهای سنگینی چون از دست دادن اعتماد به نفس، افسردگی، نشخوارفکری و بی اعتمادی را پرداخت می کنند.

پادکست این مقاله :

عشق در دوران دانشجویی :

اکثر اوقات ، از گذشته های دور ، گرفتن جزوه در دانشگاه مقدمه ی شروع یک رابطه عاطفی بوده و یکی از اتفاقات لذت بخش دوران دانشجویی همین رد و بدل شدن جزوه بوده ، چه ازدواج های موفقی که این مدلی رخ داده ؛ اما همیشه در یک بازی دو نتیجه رقم می خوره یا میبری یا میبازی. افراد در دوران دانشجویی با شور و اشتیاق فراوان رابطه عشقی خود را شروع می کند، ولی در ادامه به دلایل گوناگون این رابطه خاتمه می یابد. شکست در این گونه روابط هزینه های زیادی را از لحاظ روانی برای فرد به وجود می آورد. در این میان دانشجویانی که در خوابگاه ها سکونت دارند به سبب دوری و فاصله از خانواده و به تبع از دست دادن بخش قابل توجهی از کیفیت زندگی و مواجه شدن با چالش های روابط عاشقانه، هر چه بیشتر سلامت روانی شان تهدید می شود. همچنین با توجه به بررسی نتایج پژوهش های انجام گرفته در زمینه شکست عاطفی مشخص شده که سهم دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر بوده و درصد بیشتر از دانشجویان دختر دچار این نوع اختلالات مانند : افسردگی ، استرس ، اختلالات خواب و … می شوند.

[aparat id=’KxlWz’]

هنگام برخورد با شکست عشقی رفتارهای مثبت و منفی زیادی از خودمان نشان می دهیم در ادامه با برخی واکنش ها آشنا می شویم .

واکنش های سازگارانه ی شناختی و مثبت :

افکار دفاعی مثبت یکی از واکنش های شناختی است؛ این واکنش شامل مثبت نگری، کسب بینش، آسیب شناسی فردی، شناخت نو از جنس مخالف، واقع بینی، خودباوری ، استمداد به باورهای معنوی، منطقی سازی و پذیرش است . در این موقعیت متوجه می شویم چیزهایی که توی برامون یه روزی مهم بوده الان فرق کرده و می دانیم هیچ کس نمی تواند تمام و کمال نیازهای روحی که آدم نیاز دارد برطرف کند . تصمیم گیری های مهم و اساسی انجام می دهیم ؛ به فکر راه هایی که پیش رو داریم می افتیم و سعی می کنیم روابط جدید و اهداف نو رو جایگزین کنیم، البته به شرطی که سوگواری پس از شکست رو به خوبی طی کرده باشیم. ( هرگز نباید با عجله وارد این بخش بشیم و باید دوره سوگ رو کامل کنیم.)

[aparat id=’cTlRS’]
رشد و بالندگی شناختی: این رشد و بالندگی در مقوله های خودآگاهی، کسب عبرت، هدف گذاری جدید، امید به زندگی و کشف معنای جدید، خود را نشان می دهد، به گفته برخی افرادی که در این موقعیت قرار داشته اند؛ گفته شده این افکار باعث شد خیلى دقیق تر نگاه کنم به جنس مخالف، دیگه دستم بیاد چى میخوام؟ چى نمیخوام!.

[aparat id=’2SDzG’]

و اما واکنش های مخرب

برخی افراد پس از تجربه ی شکست عشقی دچار نوعی ابهام و سرگشتگی شدند و انتظار وقوع این تجربه را نداشتن. همچنین به تجربه ی احساس پوچی و بی ارزشی رسیده اند و احساس بی معنایی و پوچی رایج ترین واکنش این حوزه است و اغلب بیان می کنند : من یه مدت که منگ و گیج بودم نمی فهمیدم چی شده، احساس می کردم داره باهام شوخی میکنه. در مرحله بعدی تصمیم گیری غیر سازشی رخ میده و فرد میگه : میخواستم یه جایگزین بیارم که خودش متوجه اشتباهش بشه چه گوهری رو از دست داده . این واکنش شامل اندیشه ی انتقام و دگرگونی منفی و در ابتدای تجربه به دلیل شوک و خشم تمایل به بروز آن به صورت انتقام از طریق بدگویی، جایگزینی فرد جدید و یا تلاش افراطی برای فراموشی را نشان می دهد.

از چانه زنی به عنوان یکی از واکنش های ناسازگارانه شناختی استفاده می کنند و در این شرایط به دلیل علاقه زیاد همچنان میل به بازگشت رابطه وجود دارد و هنوز این تجربه و رفتن را نپذیرفته اند.زیرمجموعه های چانه زنی عبارت اند از: امید به بهبود رابطه، عدم پذیرش، امید به بازگشت مجدد و تفسیرهای پوچ و حتی خیلی شنیده باشید گفته میشه امیدوارم برگرده، شاید امید واهی باشه ولی خیلی امیدوارم که برگرده.از آثار شکست عشقی می توان به تغییر باورها نیز اشاره کرد؛ فرد به روابط دوستی بی اعتماد می شود ، بدبینی نسبت به جنس مخالف و تنزل باورهای دینی رخ می دهد و خیلی شنیده شده که بیان می کنند: دیگه نمی تونم راحت به کسى اعتماد کنم و فکر می کنم کلا یه آدم متفاوتی شدم سرد و خشک.

مرحله آخر، نشخوار فکری است که فرد با تداوم فکر، افکار منفی و نشخوار خاطرات خودش با معشوق، در مورد چرایی اتمام رابطه خودش را آزار می دهد. بعد از استراحت قلب و دوری از حاشیه ها،  درک کنید شکستن ها شادی را در زندگی شما از بین نمی برند، هرگز خودتان و هیچ کس دیگری را سرزنش نکنید. اگر رابطه ای شکست خورده،  به این معنا نیست شما مسئول هستید، به این فکر کنید رابطه ، آنقدر برایتان سمی بوده که مجبور شدید خودتان را از رابطه کنار بگذارید و شما به خودتان لطف کردید چون خاص و منحصر به فرد هستید.

۶ دیدگاه ها
  • آناهیتا عنایتی
    نوشته شده در ۱۳:۲۳h, ۱۴ شهریور پاسخ

    ممنون 🌺

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۴:۳۲h, ۱۵ شهریور پاسخ

      خیلی ممنون از نگاه زیبایتان

  • نگار عابدی
    نوشته شده در ۱۳:۲۳h, ۱۴ شهریور پاسخ

    بسیار عالی بیان کردید

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۴:۳۲h, ۱۵ شهریور پاسخ

      تشکر از شما دوست عزیز

  • لعیا فروتن
    نوشته شده در ۱۳:۲۴h, ۱۴ شهریور پاسخ

    💯💯💯💯

    • drmakhdoumi
      نوشته شده در ۰۴:۳۱h, ۱۵ شهریور پاسخ

      تشکر از شما

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو