به وقتش ازدواج کنید

ازدواج به موقع

به وقتش ازدواج کنید

یکی از مهمترین اهداف ازدواج ، رسیدن به آرامش است و برای خلق این آرامش زیبا لازم است مهارت هایی رو داشته باشیم، چرا که با عمل کردن به این مهارت ها می توان رابطه نزدیک به لبه ی پرتگاه را نجات داد. خانم و آقای عزیزی که داری این مطلب رو میخونی، در این مقاله در نظر دارم به تو دوست خوبم راهنمایی کنم چطور و چگونه چرخ های یک رابطه رو بچرخونی .

بگذار از مثالی قابل لمس شروع کنم ، همه ی ما در کودکی و یا در بزرگسالی برای یک بار هم که شده طعم دوچرخه سواری رو چشیده ایم. مگه نه؟! تابه حال فکر کردی ازدواج چقدر مانند دوچرخه است !! گاهی با حرکتی اشتباه و ترمز ناگهانی زنجیر دوچرخه ات آسیب میبیند و از رکاب خارج می شود، در این شرایط در تلاشی با هر کاری زنجیرخارج شده رو ترمیم کنی، اول خودت تلاش میکنی، اما میبینی نمیشه، در اینجا به تعمیرگاه میروی و با روغن ترمز و ترمیم زنجیر در تلاشی تا دوباره به رکاب زدن و چرخش دوچرخه ات کمک کنی تا مجدد حین حرکت دچار مشکل نشوی، اما چرا به این فکر نمی افتی قبل از حرکت از سالم بودن چیز کوچک، اما مهمی مانند ترمز و زنجیرآگاه بشی!؟

نیاز به آرامش و امنیت خاطر، مهم ترین نیازی است که در پرتو ازدواج، برآورده و تأمین می شود. این نیاز که در سرشت انسان ریشه دارد، چندان قابل توجه است که خداوند ایجاد آرامش از طریق ازدواج را در یکی از آیات خود بیان کرده است. احساس نیاز به همسر، نه تنها جنبه جسمانی دارد بلکه دارای جنبه روانی نیز است. هنگامی که این احتیاج جسمانی برطرف شود، تنش های روانی فرد کم می شود و حالات عاطفی آرام، جانشین غلیان و جوشش های قبلی می گردد. بنابراین، همسر موجب آرامش خاطر و امنیت دل است و هر انسانی اگر همه ی نیازمندی های جسمانی خود را برطرف نماید اما ازدواج نکرده باشد، چنین انسانی بدون تردید احساس کمبود خواهد کرد.

متأسفانه امروزه با توجه به ساختارهای اجتماعی- اقتصادی و ارزش های حاکم بر جوامع صنعتی، در بسیاری از خانواده ها این هدف الهی به دست فراموشی سپرده شده؛ و حتی در برخی خانواده ها ازدواج با عجله و سرعت بالا در حال وقوع است که آن هم از چشم تو هم چشم ها نشات می گیرد، برای مثال : دختر، پسر عموی بابام تو سن 20سالگی ازدواج کرده من با 23 سال سن ترشیده شدم، پس با اولین فردی که بعد از این قضیه باهاش روبرو میشم، وارد فاز ازدواج میشم. در اینجا باید عرض کنم «شب دراز است و قلندر بیدار» از کودکی به ما یاد دادند عجله کار شیطان است، پس تنها به خاطر مسائلی پوچ و زودگذر، بدون آمادگی روانی و جسمی وارد ازدواج نشوید، بلکه با بیداری و هوشیاری کامل گام بردارید.

اگر شتاب زده عمل کنید، از این رو ازدواج نه تنها موجب آرامش نمی شود بلکه منبع مهم ایجاد تنش در زندگی فرد می گردد؛ هر عجله ای در امر ازدواج می تواند پیامد هایی ناگوار و مشقت بار داشته باشد و شاهد آن می شویم که با وجود پیشرفت های فناوری و افزایش افراد تحصیل کرده و دسترسی راحت به اصول مؤثر همسرداری؛ علم نتوانسته اصول سازگاری را در خانواده ایجاد کند و طلاق رسمی یا عاطفی و کاهش تمایل به ازدواج، به طور فزاینده ای رو به افزایش است.

دلایل عدم تمایل به ازدواج:

عدم تمایل به ازدواج به چندین مسئله برمی گردد مانند:
فقدان گذشت و بخشش در خانواده، بدبینی و تحقیر کردن همسر، توقعات بالا و نا به جای همسران، نداشتن مهارت های زندگی و عدم مسئولیت پذیری از عمده مشکلات همسران در قرن حاضر است و بعضا افراد به دنبال گریز از این مشکلات می گردند.

[aparat id=’hQRSe’]

الگوهای درست همسرداری :

غیرت داشتن نسبت به همسر:

البته به معنای این نیست غیرت را به محدویت تلقی کنید؛ برای مثال زمانی که حجاب همسرت خوب است به هوای غیرت داشتن آن را محدود کنید و بگویید: حتما باید این طور لباس بپوشی و برایش محدودیت قائل شوید، به هوای اینکه فکر می کنید فردی غیور هستید، درخانه را به روی همسرتون قفل کنید و به نوعی نقش زندان بان را اجرا کنید. آقای عزیز این غیرت نیست بلکه بدبینی و شکاکیت توست. غیور بودن شما زمانی خودش را نشان می دهد که برای همسر و اعضای خانواده ات احترام قائل شوی از هر چیزی که برایشان مخاطره آمیز است، مراقبت کنید.

پوشاندن عیوب همسر:

در ازدواج زن و مرد لباس همدیگر می شوند و با رشد کردن سعی می کنند اشتباهات همدیگر رو بپوشانند. بگذارید از یک مثالی بارزکه در رومزه با آن زیاد برخورد می کنیم استفاده کنم تا بیشتر با این قضیه آشنا شوید.
مرد: مدام غذا ها را بسوزان ، نشد یک شام بدون سوخته شدن ما بخوریم!
خانم: تو هم مدام از دستپخت من ایراد بگیر، اصلا من دیگه غذا درست نمیکنم.
می دانید مکالمه درست چی می تواند باشد ؟!؟
آقا: عزیزم من بخاطر زحمت هایت تشکر می کنم، حتما برایت کاری پیش اومده که غذا سوخت و متوجه نشدی؛ همین که کنار تو غذا می خورم برایم لذت بخش است.
خانم: من هم از اینکه غذایم سوخته ناراحت هستم سعی میکنم از فردا با تمرکز بیشتری غذا درست کنم تا غذای خوشمزه تری داشته باشیم، ممنونم از همراهی و درکت عزیزم.
با این نوع مکالمه در درجه اول کار همسرتان که خانه داری و آشپزی است را محترم شمردید و بیان کردید که غذا سوخته هرگز ارزش ایشان رو کم نمی کند.

عفو و گذشت همسر بدون چشم داشت:

در بحث زوج درمانی به سیل وسیعی از دلخوری ها به دلیل نداشتن عفو بر میخوریم این عامل طبیعی است که در زندگی زناشویی دو طرف ناخواسته و از روی ناچاری مرتکب خطایی شوند و در تلاش جبران آن خطا باشند، البته باید بگویم: در تلاش بودن بسیار مهم است. با من با تجربه یکی از مراجعان ما که از خدمات کلینیک خانواده استفاده می کنند همراه شوید با کسب اجازه از ایشان،مسئله را بیان می کنیم، تا تجربه ای برای شما دوست خوبم بشود.

خانم (ع) یکی از مراجعان ما در یکی از جلسات بیان کرد:
به همسرش از چند روز قبل خبر داده بود که آخر هفته مهمانی مهمی دعوت هستند؛اما همسرشون به دلیل مشغله بالا فراموش می کند و به مهمانی نمی رسند، در اینجا خانم (ع) بیان می کند: خیلی ناراحت و عصبی شدم دلم میخواست گوشی تلفن رو روش قطع کنم اما بلافاصله یاد حرف های شما افتادم که فرمودید برای کنترل خشمم از قانون مکثث سه ثانیه استفاده کنم اون لحظه چند نفس عمیق کشیدم و به همسرم با آرامش گفتم :
چند دقیقه دیگرتماس میگیرم تا صحبت کنیم و گذاشتم خودش با خداحافظی تلفن را قطع کند.
در اون چند دقیقه خیلی سریع کارهای همسرم رو مرور کردم و به خاطر آوردم حق دارد فراموش کند چون این هفته حتی به خوبی استراحت نکرده و فول تایم مشغول بوده با خودم نقاط مثبت همسرم که چقدر مهربان است و همیشه برای زندگیمون تلاش می کند را مرور کردم و بعد از 10 دقیقه مجدد با او تماس گرفتم:
باهم مکالمه خانم (ع) با همسرشون رو می خونیم .
خانم : سلام خسته نباشی، عزیزم من تو این فاصله فکری کردم می خوام نظرتو هم بدونم.
به نظرم امشب به تنهایی به مهمانی برم و برای تو هم خیلی سریع شام میذارم تا اومدی خونه گرسنه نباشی این مدلی هم به مهمانی میرسم هم تو با خیال راحت برای استراحت وقت داری آخه این هفته اصلا خوب استراحت نداشتی.
همسر خانم (ع) : ممنونم از درکت خیلی فکر خوبیه، عزیزم نمی خواد شام بذاری دیرت میشه ، خدا به همراهت باشه.
خانم (ع) بعد ازمکالمه با آرامش به مهمانی رفتم و اصلا از همسرم دلخور نشدم حتی انتهای مهمانی هم خودش اومد دنبالم و با هم به خونه برگرشتیم.
مدتی با استفاده از خدمات زوج درمانی کلینیک خیلی روابط بهتری با همسرم دارم و با آرامش بیشتری زندگی می کنیم.
همراهان عزیز با سه رکن مهم از روش های همسرداری آشنا شدید با پیروی از این مهارت ها می توانید بذر شادمانی در رابطه رو بیشتر از گذشته در زندگی حس کنید.

بدون دیگاه

ارسال یک نظر

نوبت دهی درباره ما خانه وبلاگ جست و جو